Onderwerp: Mijn trainingsplan richting mijn eerste triathlon's
Hallo
aangezien ik nieuw ben op het forum en niet voor niets heb aangemeld wil ik graag mijn trainingsplannen delen met jullie, zodat ik ook van ervaren triatleten kan leren en naar hen kan luisteren. Aangezien ik net papa ben geworden en ook gewoon voltijds werk (actief werk (verkoop)), blijft er weinig tijd over om te trainen. mijn plan is dus om de zwem- en fietstrainingen te combineren op mijn 2 vrije dagen.
Voor het zwemmen heb ik nog niet echt een plan.
Wat dat fietsen betreft, doe ik 1 korte intensieve training en 1 lange extensieve training. Tijdens de korte trainingen zal ik af en toe sprintjes doen en daartussen vooral rustig tempo rijden, ook eventueel een versnelling bergop. Tijdens de lange ritten probeer ik gewoon een hoger tempo te rijden voor langere tijd. Echt klimwerk zit er dan ook niet tussen buiten een brug over de autostrade Deze trainingen voorzie ik een HR-zone van 3 en 4.
Wat het lopen betreft ben ik eigen een leek. Ik heb nooit graag gelopen, alhoewel ik wel graag wil leren ver lopen. Ik heb van natura geen lopers lichaam, zware bovenbenen heb ik altijd gehad, ook als kind al en kuiten heb ik ontwikkeld met het fietsen. Ik ben dan nu ook pas begonnen met een soort start to run, maar dan op mijzelf. ik loop gewoon een stuk totdat ik tegen de limiet zit, en dan wandel ik een stukje tot mijn hartslag gedaald is tot zone 2. Die stukjes lopen worden intussen wel langer en langer. Mijn bedoeling is om deze zomer 5km te kunnen lopen zonder problemen en tegen de winter 7km aankunnen. Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat ik 3 dagen per week op en af kan lopen naar het werk (7km enkel).
Voorts doe ik wat aan core stability, vooral voor mijn buik. ik zit zo een 10kg boven mijn streefgewicht, en dat zit allemaal rond mijn buik gecentreerd.
Op dit moment neem ik ook zo veel mogelijk de fiets om af en af het werk te gaan, waarbij ik rustig bergop rij (eerste 3km) en dan op groot blad eigenlijk een sprintje doe van nog eens 3km. Het laatste stuk is dan wel weer rustig. 's Avonds doe ik meestal hetzelfde, maar soms rij ik dan ook héél rustig terug naar huis.
Is dit een haalbaar trainingsplan volgens jullie of moet ik ergens aanpassingen doen?
Mijn eerste doel (en dadelijk het zwaarste denk ik) is de 111 van Bilzen in mei 2017.