Ik doe ook mee, maar niet als deelnemer. Omdat ik de week na de Keistad Triathlon mijn eerst 1/2 ga doen in Almere vond ik dit niet passen in de voorbereid, erg jammer aangezien ik in Amersfoort woon. Daarom heb ik mij aangemeld als vrijwilliger, ik zal eens kijken of ik je tenue ga herkennen Joostoz.
Ik heb het fietsparcours nog eens goed bekeken en kom tot de conclusie dat het parcours uit twee delen bestaat. Langs de Eem en de terugweg richting de stad is een echt stuk voor hardrijders, lange rechte stukken, breed genoeg om anderen te passeren en met goed asfalt waar je echt wel voordeel hebt met een tt-fiets. Het tweede deel over het industrieterrein, is wat technischer. Het is zeker ook niet ongeschikt om met de tt te fietsen, voor de meeste 90 graden bochten zal de apex goed zijn. Kan je goed sturen, dan is de tt fiets op dit parcours zeker een voordeel.
Er zijn 4 plekken waar je op moet letten. bij het opdraaien van het fietspad langs de Eem (bij de Schans), dit is een scherpe bocht naar links (het lijkt haast een keerpunt) waar je rustig door heen moet rijden. Het gevaarlijkste punt ligt wat mij betreft bij het opdraaien van de Malenbrug waar je de Eem oversteekt. Je rijdt over een wildrooster wat in het midden extra spijlen in het rooster heeft waardoor de dunne bandjes niet zomaar tussen de spijlen kunnen komen. Echter vlak daarna is een smalle haakse bocht naar links en op het rooster zou ik niet remmen en vooral de fiets laten lopen. Ik zou de eerste ronde dit punt voorzichtig benaderen, de tweede ronde zou je je rempunt beter moeten kunnen bepalen. (Ik denk dat voor goede fietsers het ideale rempunt net voor of zelfs op het rooster ligt..) Als het parcours nat is, zou ik hier extra alert zijn.
Derde plek is een tweetal scherpe bochten naar links als je de polder uitrijdt en het industrieterrein oprijdt. Vooral omdat het fietspad wat je gebruikt erg smal is. Laatste punt is het stukje voordat je de tweede ronde inrijdt, dit is het enige stuk waar geen asfalt maar klinkers liggen. Het is er niet gevaarlijk, maar op je tt fiets toch altijd wel een ondergrond waar je liever niet op wil rijden.
Door de indeling van het programma zal je geen deelnemers van andere afstanden tegenkomen. Qua drukte (en stayeren) zou het daardoor ook een controleerbaar parcours moeten zijn. Al hebben het rijden van rondjes wel als nadeel dat je aan het eind misschien al wel voorbij de langzamere deelnemers zal moeten (op de OD zal dit sowieso gebeuren.)
Al met al denk ik dat het een leuk evenement wordt.
Succes en wie weet tot dan.