Onderwerp: Onderwatervrees
Van kleins af aan heb ik al een soort onderwater angst gehad. Ik vond diplomazwemmen dan ook verschrikkelijk (wel A- en B-diploma gehaald) omdat je dan onder water door zo'n gat moest zwemmen. Ik had toen een 'oplossing' ontwikkeld door adem in te houden, ogen dicht te knijpen en maar op de tast te gaan zwemmen. Om dan vervolgens snakkend naar adem boven te komen en blij te zijn dat dat stukje er weer op zat.
Onderwater zwemmen doe ik het liefst niet, zodra ik ook maar met m'n gezicht onder water ga stokt mijn ademhaling en moet ik moeite doen om niet paniekerig te worden. Ik zal daar toch op een of andere manier overheen moeten zien te komen als ik ooit een beetje fatsoenlijke borstcrawl wil aanleren voor de tri ipv schoolslag. Vandaag met advies van een zwemtrainer/badmeester het water in gegaan om al staand op de bodem een paar seconden lang met gezicht onder water uit te ademen. Na 2 seconden komt er dan een soort pauze in het uitademen en moet ik tegen mezelf vechten om niet paniekerig/bang te worden.
Het frustreert me enorm dat dit al voor mij zo'n enorme hobbel is voor het zwemonderdeel en ik weet niet zo goed hoe ik dit aan kan pakken. Ik moet toch echt een beetje leren uitademen onder water lijkt mij voor de crawl (en die wil ik graag leren). Herkent iemand zich hierin of heeft iemand misschien tips?