Onderwerp: Coeur d'Alene OD
Coeur d'Alene? Wat is dat? Dat is een stad in het noorden van Idaho in de Verenigde Staten, vlakbij de grens met Canada.
Voordat ik naar Montana verhuisde had ik er nog nooit van gehoord. Maar de moeder van mijn vriendin woont en ik ben er inmiddels een aantal keer geweest. Een mooi stadje, aan een erg mooi meer in een schitterend heuvelachtig landschap. Niet verwonderlijk dat het erg toeristisch is. En met het meer voelt het centrum aan als een beach city aan de middellandse zee.
En niet te ver, maar 5,5u rijden .
Parc ferme is in het park rechtsonder in de foto.
Triathlon? Coeur d'Alene is een van DE triathlon steden in de VS. In juni is er een ironman 70.3, in augustus een ironman full distance en in augustus ook nog eens een lokaal georganiseerde OD. Er zijn denk ik niet veel steden met drie verschillende triathlon events per jaar.
De full ironman vorig jaar was brutal, met 40 graden en een uitval percentage van rond de 30%. Ik ben benieuwd hoe een club genoot van me het er dit jaar af gaat brengen. De full ironman is een week na de OD. Verder is er op de dag van de OD ook een sprint afstand en een duathlon en kan de OK ook als estafette gedaan worden.
De OD, die ik doe is volgend weekend (13 augustus). Ik ben benieuwd.
Het zwemmen is in het meer, dus hopelijk weinig stroming, ik kijk ernaar uit. Kristalhelder water in een mooie omgeving, hopelijk hoef ik niet teveel te vechten voor m'n plekje. Ik hoop op een tijd van rond de 27 min.
Fietsen: Door de heuvels, dus redelijk wat hoogtemeters (~450m). Het moet een mooi parkoers zijn, met geregeld uitzicht over het meer. Je fiets eerst een km of 4 door de stad, dan een km of 5 langs het meer en dan een rondje met 2 out-and-backs door de heuvels. Het zou mooi zijn als ik dat gedaan krijg rond de 1:25. Ik fiets hier ook bijna nooit vlak, maar de heuvels hier zijn langer en iets minder steil.
Lopen: Een out and back langs het meer en langs een rivier en vlak. Vanochtend een lokale 10 km gelopen met als doel om deze onder de 50 minuten te lopen zonder kapot te gaan. In die 10 km gingen de eerste 3 km wel redelijk omhoog. Volgende week zou 52 minuten mooi zijn maar stiekem hoop ik ook die onder de 50 minuten te lopen.
Overall: 1:44 + wissels...laat ik voor 1:45 inclusief wissels gaan.
Ik ga het zien, ik heb er zin in!
Grappige feitjes:
Hier in de VS zijn er vaak Clydesdale en Athena klassen bij wedstrijden. De clydesdale klasse is voor mannen >100kg (220 pounds) en de Athena klasse voor vrouwen >75 kg (165 pounds).
Degene met de snelste fietstijd vorig jaar (58:48) had ook de snelste hardlooptijd (30:52) maar was de op een na langzaamste zwemmer (laatste 2: 1:05:30 en 1:31:00). Overall was hij daarmee 46ste van de 202. Die heeft dus tijdens het fietsen en hardlopen 156 man ingehaald! Wat moet dat lekker fietsen en lopen zijn!