Dank voor alle reacties!
@Ronnyke
Ik ga letten op volledig uitademen.
@Louise
Daar zit denk ik de crux, het elke 25 éven de zijkant aanraken. Ik rust niet uit, zet niet af, maar ik draai wel en dan heb je toch een rustmoment. Nog niet eens 1 seconde, maar het is altijd meer dan géén seconde. Ik ga proberen om meer "rond" te zwemmen.
@LindaRotterdam
Baantjes, ik ga in open water proberen telkens 50 op en neer te zwemmen. Kijken of dat iets scheelt.
@Emiel
Begin dit jaar heb ik een cursus gevolgd. Vóór aanvang kon ik met zeer veel pijn en moeite 50m redden. Na de cursus werd dat 200m. Ik heb er hard aan gewerkt om van de één op de andere dag van 200 max naar 1500m te gaan. Letterlijk en figuurlijk ineens de slag te pakken. Dit is nu dus vooral wat ik doe. Warm zwemmen, daarna 1500m, daarna wat oefeningen en nog wat rugslag en schoolslag. Er zit geen gedachte achter, behalve dan dat ik "bang" ben weer weg te zakken naar 200m als ik niet heel regelmatig 1500m zwem.
@Wromkes
De paniek (groot woord) herken ik ook wel, wellicht drukt dat ook. Ik vind het niet fijn niets te zien in het water. Ik ben niet bang voor vissen of ratten en zwem nooit alleen, maar toch lig ik een stuk relaxter in een zwembad.
@Thomas
Klopt. Zie wat ik bij Emiel schreef. Ik ga nu als een kip zonder kop 1.5 of 2k zwemmen. Elke paar weken gaat er een minuutje af en ben ik weer blij. Maar er zit geen enkele gedachte achter, behalve dan dat ik gewoon die afstand in de armen en benen wil houden om het gemakkelijk te doen bij wedstrijden. Dat valt dus tegen.
Qua wetsuit heb ik een Dare2Tri Mach3s. Het is geen elite model, maar volgens mij wel een stuk beter dan de Decathlon pakjes. Ik moet wel bekennen dat ik hem online heb gekocht op basis van reviews en het feit dat zij mij telefonisch vriendelijk geholpen hebben. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik merk met en zonder pak bijna geen verschil in uithoudingsvermogen. Met pak ben ik wel een stukje sneller. Het ademen in het pak vind ik moeilijker door de druk van het pak rond de borst. Dat compenseert het drijfvermogen wel weer.
Ademen doe ik om de twee slagen. Ik kan links en rechts ademen, maar hoe slechter het gaat, hoe sneller ik overga op na elke slag rechts ademen.
@Emiel
Fysiek heb ik volgens mij voldoende kracht, het ligt bij mij vooral aan de techniek. Ik zwem nog geen jaar met borstcrawl, dus daar zal ook wel een kern inzitten. Succes in Spijkenisse!
@Thijs
Waar kijken ze wel naar? Ik kijk vooral naar beneden. Soms met de rand van mijn bril net onder het water. Arm ritme omhoog vermoeid toch alleen meer?