Onderwerp: Post je zwemtrainingen
Het is (voor mij) de tijd van het jaar dat ik minder ga fietsen, en meer ga zwemmen en lopen. Ik ben benieuwd hoe anderen hun zwemtraining invullen. Of je alleen zwemt of in een groep/club maakt niet zoveel uit, maar misschien wel handig om even te vermelden, want dan ben je zelf wellicht niet verantwoordelijk voor de invulling. Mijn trainingen hebben niet zoveel variatie, dus misschien kunnen we elkaar inspireren. Ik weet van mezelf dat als ik zonder plan naar het zwembad gaat, de training gewoon minder goed zal zijn, ik moet echt met een plan het water in. Of dat plan dan ook uitvoerbaar is, dat is een tweede.
Ik zwem meestal 45-60 minuten, vaker 45 dan 60 Ik besteed vrijwel geen specifieke aandacht aan techniek in de vorm van oefeningen, ik concentreer me voornamelijk op de intensiteit. Dit wil niet zeggen dat ik niet bezig ben met techniek, maar omdat ik zonder coach zwem kan ik op techniekoefeningen van de kant geen feedback krijgen, ik weet dus niet of iets "beter" gaat. Intensiteit heb ik controle over, dus daar speel ik mee. Plus, het is meetbaar. Technische dingen waar ik op probeer te letten zijn voornamelijk hoge elleboog, lichaamspositie in het water, en geen "crossover" (linker arm te veel naar rechts bij het insteken)
Ik ben allergisch voor trainingen aan één stuk, ik heb dit in het verleden wel eens gedaan om te kijken, "of ik 45 zonder te stoppen kon zwemmen". Nou wat blijkt, dat kan ik, dus dan hoef ik dat niet meer te doen Ik doe daarom vaak intervallen van 50-200m, zelden langer. Soms als ik geen zin heb om echt diep te gaan tijdens het zwemmen maar toch de meters wil maken in het bad, doe ik een pyramide van 100-400/500 en terug, meestal probeer ik dan iets sneller te zijn als ik weer afbouw dan wanneer ik opbouw.
Ik heb meestal ongeacht de soort training een warmup van 600m waarbij ik 200m inzwem, dan 200m met een pullbuoy, en dan 4x50m waarbij elke 50m sneller gaat dan de volgende, de laatste is bijna sprinten. Ik doe dit vooral om mezelf te laten voelen hoe bepaalde snelheden aanvoelen. Daarna begin ik aan de "main set", die als het vormpeil het toelaat, tussen de 1500-2000m is. Een aantal variaties:
- 15-20x100m
- 8-10x200m
- 15-25x50m
- 5x(200m en dan 100m)
- heel soms 4-5x400m
- pyramide trainingen (op lagere intensiteit)
De intervallen langer dan 50m zwem ik vaak op intensiteit die je als "threshold" kunt beschouwen, ik zie dat zelf ongeveer als de intensiteit die ik zo rond de 1000/1500m zou kunnen vasthouden in een wedstrijdscenario. Ook well CSS snelheid genoemd door Swim Smooth. Meestal met een vaste intervalwaarde, dus bijv. stel ik kan 1:30 zwemmen voor elke 100m dan ga ik elke 1:45 weg, zodat ik mezelf 15s rust geef na elke 100m. Als ik langzamer zwem dan 1:30 heb ik minder rust, als ik sneller zwem meer. Dit kan ik doortrekken naar de 200m. Dan zwem ik iets langzamer om de hele set vol te houden, misschien 3:05, maar ik verdubbel de 1:45 en vertrek dus elke 3:30. Als ik merk dat er "te veel" rust genomen kan worden, zeg meer dan 20s voor een 100m, dan gaat de intervalwaarde omlaag, meestal in stapjes van 5 zodat je makkelijk kunt blijven rekenen. Intervallen van 50m zijn vaak boven threshold, dus ga ik harder en neem ik tussendoor meer rust (en kom ik dus ook niet aan dezelfde afstanden als met threshold)
Verder probeer ik het zwemmen niet te forceren, als ik merk ik dat de goede vorm niet kan volhouden, ga ik meer met m'n benen doen, en gaat de snelheid hard omlaag. Dan stop ik meestal, of doe een korte cooling down. Cooling down is beetje vrije slag en soms wat wisselslag (zonder vlinder, dat kan ik gewoon niet). Gelukkig weet ik het qua intensiteit vaak goed te timen zodat dit vormverval pas tijdens de laatste interval plaats vind.
Hoe bepalen jullie je trainingsinvulling, en hoe houd je de variatie erin? Ik ben niet ontevreden met mijn invulling en de resultaten, maar sta open voor inspiratie Ik houd van meetbare trainingen, maar als het wat minder gaat dan meet ik het liever niet Dan is een wat meer speelse training ook wel eens fijn.