Onderwerp: Wat te doen in 30-45 min zwemmen per week?
Hallo triathleten,
Ik ben 25 jaar en eigenlijk hardloper (800-1500 en af en toe een 5 of 10km op de weg). Eind vorig seizoen heb in mijn eerste triathlon gedaan (achtste in Aalsmeer, eindtijd 1.14.52). Ik vond het erg leuk en heb van de winter een paar run-bike-runs gedaan en wil nu van de zomer zeker weer 1 of meer (kort) triatlons gaan doen. Ik wil daarom een beetje zwemtraining gaan doen, maar slechts 1 ochtend in de week, 30-45 min. Ik loop nl al 5-6x in de week, en is ook gewoon mijn hoofdsport.
Ik kan geloof ik wel aardig zwemmen, ik zat er vroeger op en ik zwom in Aalsmeer 10.09, met ter voorbereiding misschien 3x een half uurtje baantjes zwemmen. Mijn algemene conditie is goed, maar ik denk dat er zeker wat zwemsnelheid en zwem-uithoudingsvermogen bij kan. Mijn vraag: wat te doen in die 3 kwartier per week? Aan 1 stuk baantjes trekken vind ik heel saai en is ook volgens mij niet zo nuttig. Dus intervallen, maar hoe lang ongeveer? Met harlopen is het idee dat je langer dan je wedstrijdtijd langzamer dan je wedstrijdtempo traint en andersom. Voor zwemmen zou dat voor mij betekenen bv 2x20 min rustig en andere keer weer zoiets als 5x 5 min hard of 10x 1 min sprinten. Maar hoeveel rust dan? Of is dit allemaal onzin? Zijn er mensen die volgens zulke schemaatjes zwemmen?
Groeten!
Hester