Onderwerp: nieuwe triathleet
Begin 2016 zocht een collega een sportieve uitdaging. Ik wilde wel meedoen zo lang het maar om fietsen ging, dat deed ik al regelmatig. De derde collega wilde ook meedoen zo lang we maar zouden gaan hardlopen. Aangezien de organiserende collega vaak naar de sauna gaat moest hij maar gaan zwemmen.
September 2016 hebben we meegedaan aan de estafette triathlon in Enschede. Het resultaat was met een derde plaats boven verwachting (totaal 10 teams). Komend jaar zijn we allemaal van plan een sprint triathlon te gaan doen en ik wil zelf ook een kwart individueel gaan doen.
Ik ben na de triathlon van september direct begonnen met hardlopen en zwemmen. Aan hardlopen heb ik altijd een hekel gehad, zwemmen vind ik leuk maar de vrije slag heb ik nooit echt geleerd.
Hardlopen probeer ik 3 keer in de week 30 minuten te doen. Ik ben gaan opbouwen met "start to run" van Evy Gruyaert. heel handig om een schema te volgens zonder zelf te timen. In het begin ging dat erg goed en vond ik het zelfs leuk om te doen.
Inmiddels luister ik niet meer naar Evy en ga ik zelf aan de slag. Helaas heb ik de laatste weken last van mijn knieën na ca 3km. De pijn is de dag na de training gelukkig wel weg, maar ik had naar Evy moeten luisteren en wat langzamer moeten opbouwen. Ik ben te snel aan 5km op tempo (5min/km) gaan lopen. Nu loop ik dus minder en langzamer om te zorgen dat ik niets overbelast.
Zwemmen probeer ik ook 3 keer per week te doen en dat lukt me prima. In de ochtend ga ik vaak 1km zwemmen. Hier heb ik geen speciale opbouw in gehad. Ik ben begonnen bet schoolslag en af en toe 50 meter vrije slag. In het begin viel het me zwaar tegen om de overkant te halen met vrije slag. Ik raakte buiten adem en juist dat ademhalen was al een uitdaging op zich.
Inmiddels ben ik ruim 25km verder en gaat het steeds beter. Vrije slag wissel ik nog wel af met schoolslag, maar de verhoudingen gaan de goede kant op. Mijn probleem is dat ik niet goed rustig kan zwemmen waardoor ik buiten adem raak, als ik dan op techniek concentreer gaat het beter. Binnenkort wil ik les nemen om wat meer techniek te krijgen.
Fietsen is mijn discipline, in Enschede had ik 1:05 gefietst op de 40km, waar ik best trots op ben. Wat betreft training ligt het nu wat op zijn gat, af en toe ga ik mountainbiken en iedere dag fiets ik naar het werk, dat is totaal zo'n 50km per week.
Momenteel ben ik vooral meters aan het maken om mijn conditie op orde te krijgen voor het zwemmen en mijn lichaam voldoende te laten wennen aan hardlopen. Daarnaast kan ik ook nog wel wat gewicht verliezen, maar dat gaat gelukkig vanzelf.
In 2017 wil ik vroeg in het seizoen deelnemen aan 2 sprint triathlons, met als doel sneller te zijn dan mijn collega's daarnaast zou het mooi zijn om 1:15 te halen, maar met alles onder de 1:20 ben ik tevreden.
Juli wil ik mijn eerste kwart doen, doel daar is afhankelijk van de resultaten van de eerste sprints. Nu wisselen mijn verwachtingen tussen "blij als ik het haal en niet laatste ben" tot "2:30 zou wel mooi zijn" en dat is afhankelijk van het gevoel tijdens de training.
Daarnaast staan er ook 2 estafettes op het programma waar ik 1 keer ga fietsen en 1 keer zwemmen&fietsen.
Dan nog even mijn specs:
Man, 34 jaar, 3 dochters, ICTer, 5kg te zwaar.
Wat betreft materiaal:
Fietsen doe ik op een Giant TCR Advanced uit 2010. Deze heb ik voor de estafette van september ge-upgrade met hoge velgen, een triathlonstuur en Mio Cyclo 505hc.
Zwemmen doe ik nog in mijn Hawaï boxershort, inmiddels heb ik wel een trisuit gescoord via aliexpress in China en een wetsuit via de Decathlon.
En voor het hardlopen heb ik Salomon schoenen met "snelle" veters.
Ik heb al best veel gelezen op het forum vandaar dat ik me maar eens aanmeld en voorstel, wel zo netjes toch.