Ik heb in Embrun voor zo'n 12u wedstrijd in de bloedhitte hetzelfde gedacht en een klein blokje salami worst meegenomen voor boven op de Izoard. Ik had de twee weken daarvoor bijna iedere dag in de Alpen gefietst en voor lunch onderweg meestal stokbrood met worst/kaas gegeten en nergens last van gehad, dus ik dacht, waarom dan niet in de race? Het was het lekkerste wat ik ooit gegeten heb in een hele en het was verbazingwekkend hoeveel zoetigheid ik daarna weer gegeten heb zonder tegenzin. Ik weet serieus niet waarom ik dit niet vaker gedaan heb daarna. Puur voor de smaak.
Iets met een klein beetje vet helpt tegen een blokkerende maag bij dit soort lange inspanningen is mijn idee. Kijk maar eens wat ultralopers eten. Die eten vaak ook "echt" voedsel. Een paar chips, pasta met saus, kaas, dat soort dingen. Ik eet zelf op de fiets vooral veel Milky Way mini's. Ook gewone chocolade is goed maar lastiger mee te nemen als het warm is. Ik krijg van chocolade veel minder last na een paar uur dan echte sportvoeding. En die gels bewaar ik voor tijdens het lopen! Prima spul voor de laatste paar uurtjes, maar de hele dag, bah.
En een stukje brood is ook prima denk ik. Vooral als je ook afdalingen hebt waar je dat kunt wegwerken.