Onderwerp: ademen via neus of mond
Dit is pas m'n eerste triatlonseizoen dus ik probeer in de verschillende disciplines nog wat m'n weg te vinden.
Wat betreft het zwemmen heb ik tot nu toe de volgende vaststellingen kunnen maken:
- Ik adem het makkelijkste uit via m'n neus. Net voor ik adem kom happen blaas ik alle lucht uit door m'n neus ipv van door m'n mond waarna ik een grote hap lucht inneem via m'n mond. Tijdens het zwemmen met m'n hoofd onder water laat ik kleine beetjes lucht los langs m'n mond, maar de grootste uithaal doe ik dus via m'n neus. Zijn er nog triatleten die het op deze manier doen, of ben ik echt een uitzondering?
- Soms kan het een hele tijd duren voor ik m'n cadans heb gevonden, maar eenmaal ik het ritme heb gevonden kan ik probleemloos 1500 m zwemmen (voor een beginnend zwemmer als ik toch een prestatie). Wanneer ik dus focus op m'n zwemstijl ipv op snelheid of afstand kan ik dus betere zwemtrainingen afwerken.
- In het zwembad adem ik 1/3, maar in wedstrijd in open water bleek dat veel moeilijker en moest ik overschakelen op 1/2, soms zelfs op schoolslag (meer dan me lief was trouwens). Ik deed enkel nog maar een 1/8 en toen ik wat ruimte rond me heen kreeg was het zwemonderdeel al bijna afgelopen. Ik was wel gestart midden in het pak dus dat was misschien wel fout. Ik voelde constant voeten en handen.
Philippe