wouterwa schreef:ja inderdaad ik heb dat afgeleid,ik zal eens kijken om een inspanninhstest te doen ,is die dan hetzelfde voor fietsen en lopen?
door dat ik ht afgeleid heb en niet bepaald zullen mijn trainingzones ook wel niet correct zijn. ik gebruik
D1 max. 150
D2 max. 163
d3 gewoon max gaan
welke periodenis het best om een inspanningstest te doen?
Het beste is om voor fietsen en lopen afzonderlijke testen te doen, want ook de verhouding tussen die twee sporten van de zones verschilt per persoon (bijvoorbeeld: gemiddeld liggen de zones 10 slagen hoger bij hardlopen, maar bij mij als veel betere fietser dan loper liggen ze vrijwel gelijk). Maar één is beter dan niks.
Je kunt trouwens zelf ook een eindje komen, zie bijvoorbeeld http://www.runinfo.nl/conconitest.htm Het kan nog makkelijker dan wat daar staat: een 400 meter baan hoeft niet eens, een fietspad met hectometerstreepjes kan ook, en in plaats van een helper kan je ook je horloge de registratie laten doen. Fietsen is lastiger, maar daarvoor kun je terecht bij een SMA of bij diverse trainingsbegeleiders.
Het kan op elk moment, als je maar weet waar je zelf zit, dus bijvoorbeeld aan het begin van een opbouwperiode of juist in of na een piek. Het handigste is aan het begin, en dan gaandeweg een trainingsperiode nog eentje, om te kijken of je de gewenste progressie boekt.
Voor de namen van trainingszones zijn allerlei verschillende benaderingen, maar dat D3 maximaal is komt mij niet bekend voor Meestal staat dat voor de zone onder je omslagpunt/anaerobe drempel, voor intensieve duur. Zou kunnen dat je te vaak te intensief traint zo. Je hele bereik in maar 3 zones verdelen is sowieso wat beperkt om trainingen op te baseren. Meestal onderscheiden ze toch minstens een stuk of 6: herstel - rustige duur - iets intensievere duur - intensieve duur - rond omslagpunt - maximaal. Wat voor naam of letter ze er dan ook aan geven.
Louise