Onderwerp: Training behendigheid fietsen
De afgelopen jaren heb ik veel energie gestoken in leren zwemmen en duurtraining. Inmiddels heb ik eea aardig op de rit. Nu heb ik nog 1 grote beperkende factor. Ik beb een waardeloze coureur op de fiets. En hoewel ik bijvoorbeeld uitdagingen met mijn crosser in het veld niet uit de weg ga, merk ik dat het mij bij het tijdrijden op de weg toch echt een groot nadeel oplevert.
Met mij in een groepje (5+) rijden is trouwens ook best link, dus meestal rijd ik dan of op kop of rijd ik achteraan en moet ik na iedere bocht een gat dichtrijden.
Ik heb weleens trainingen in de ardennen gehad waarbij de afspraak was dat ik als ik eerder boven was ik niet meer zou wachten op de anderen omdat anders iedereen weer beneden op mij moest wachten.
De theorie van het bochten rijden heb ik al vaak grondig bestudeerd. Alleen ik voel en zie het niet in de praktijk. Ook heb ik veel te weinig vertrouwen waardoor ik niet 'durf' te sturen met mijn lijf en dan ga je rare dingen doen. Iets waar ik bv bij het skieen minder last van heb. Het lijkt dus ook echt deels een vertrouwens ding.
Nu heb ik ook pas na veel zwemtrainingen een beetje de techniek van het zwemmen onder de knie gekregen. Daarbij heb ik heel veel baat gehad bij 'het oog van de meester'.
Weet iemand of we ook clinics of cursussen bestaan voor bochtenrijden met de racefiets?Waar je ook wat behendigheid en vertrouwen op de fiets bij op doet. Ik snap dat er waarschijnlijk weinig vraag naar is omdat dit als een basisvaardigheid wordt gezien. Maar het zou mij erg helpen denk ik