Onderwerp: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie
Sinds een week of drie heb ik last van een doof gevoel in mijn rechterknie, nét onder de knieschijf. In mijn hardloophistorie (wat ik vroeger veel gedaan heb) heb ik vaak last van mijn knie gehad, andere blessures maar toch zo vaak en zoveel geprobeerd dat ik hiermee gestopt ben. Een paar jaar later doe ik sprint en OD tri's en omdat je ook zwemt en fietst, loop je minder hard. Resultaat, ik ben meestal blessurevrij, maar als ik een blessure heb, wordt dat veroorzaakt door het hardlopen. Van zwemmen en fietsen nooit iets gehad.
Ongeveer drie weken geleden kreeg ik na een combinatie hardlopen / fietsen langzaam een wat zeurderig / doof gevoel in mijn knie. Ik wees automatisch hardlopen direct aan als boosdoener, dat is het namelijk altijd en heb afstanden en frequentie ongeveer gehalveerd. Ter compensatie ben ik iets meer gaan fietsen. Vaak in combinatie. Korte afstand lopen en dan pas fietsen (andersom dus), om de knie zo "fris" mogelijk te hebben bij het lopen.
Maar in plaats van minder erg, wordt het erger. Mijn knie doet nu zelfs pijn wanneer ik op mijn stadsfiets zit en ik heb de hele tijd een doof gevoel vlak onder de knieschijf. Ik voel het dove gevoel zelfs bij borstcrawl. Ik begin het idee te krijgen dat het fietsen de oorzaak is... Maar aangezien ik bijna altijd hardlopen combineer met fietsen en nu bij beiden activiteiten een vorm van ongemak ervaar, weet ik het even niet meer. Misschien dat een dergelijke blessure bij jullie bekend is?
Paar punten ter opsomming:
Doof gevoel onder knieschijf. De hele tijd.
Pijnlijk aan de binnenkant van mijn knie bij kracht zetten (fietsen) en in mindere mate trap naar beneden.
Geen pijn toename bij hardlopen.
Sinds vandaag wél pijn bij stadsfiets op normaal tempo
Er zijn wel wat dingen veranderd:
Ik ben meer gaan fietsen, minder gaan hardlopen
Ik heb de afgelopen drie weken uitsluitend op de Tacx getraind, niet buiten. Ik vind de Tacx veel vermoeiender omdat je continue beweegt.
Snelheid bij fietsen is fors omhoog gegaan door meer en intensiever trainen. Ik train ook vaker korte afstanden zeer intensief en minder langere afstanden op duur.
Mijn cadans ligt op 82, bij langere afstanden iets lager op 78. Zelfde versnelling, minder snel
Ik ben overgestapt op Q-rings, ook drie weken geleden op de "wen" stand. Ik heb niet het idee dat het hier aan ligt, maar ik vermeld het toch.
Als het zo nog aanhoudt ga ik naar de fysio. De beter aangeschreven in de buurt heeft echter een wachttijd, vandaar de vraag alvast hier, wellicht dat jullie met dezelfde klachten ervaring hebben.
PS: Ik plaats dit topic ook op een ander forum. Al is het maar om frustratie te ventileren