Tja,
het is natuurlijk wat je wilt. Zelf heb ik Almere nooit gedaan, wel een keer gezien. Vorig jaar en dit jaar heb ik IM Lanzarote en net afgelopen zondag IM Nice gedaan.
Qua organisatie zijn de Ironman's versus Almere niet te vergelijken. Ironman's zijn veel grootser opgezet, vele malen meer atleten en echte wereldtoppers (vanwege Hawaii-kwalificatie), publiek en een prachtig parcours tegenover het toch wat saaiere Almeerse land. Maar andere mensen denken over dat laatste weer anders hoor. Ikzelf zal niet zo snel aan Almere meedoen, omdat ik de entourage toch wel belangrijk vind. Ook het hele proces aan een IM vooraf is geweldig, het is echt een soort week in het teken van de IM zeg maar, elke dag is er van alles te doen op het gebied van Triathlon. Een dag nadien ook een groots feest en een atletenbanquet enzo en vooraf bv parade of nations....de hele regio staat in het teken van de IM.
Er zijn ook nadelen aan IM-wedstrijden hoor, of eigenlijk maar een wat mij betreft: de kosten. Inschrijving sowieso al > 300 Euro en dan moet je er nog heen + overnachtingen, fiets in vleigtuig etc. Verzorging is daartegenover wel weer op super-niveau en qua gadgets krijg je er ook genoeg voor terug, rugzak, hoog-kwaliteit shirt, mooie IM-medaille etc etc.
Het is maar wat je uit je race wilt halen. Qua ervaring kan ik zeggen dat er voor mij niets boven IM races gaat, dat zijn gewoon echt hele diepe ervaringen, al is het alleen maar door de voorbereiding en de beleving van het publiek. Ik overweeg dan ook om er zoveel mogelijk te doen in mijn sportieve bestaan.
gr
Sander