Jack33 schreef:Louise, de trail tussen dat station van Motukarara (ik heb het net op strava even nagekeken), langs Lake Ellesmere en Lake Forsyth tot vlak voor Little River lag er op 23 en 27 februari netjes bij, wel veel klaphekjes voor de schapen maar dat is natuurlijk onvermijdelijk. Misschien was het recent opgeknapt.
Bij ons waren stukken overwoekerd met gras, rijden ging dan nog maar net, en vooral was het pad ingeklonken waardoor de randen van bruggen enzo hoog en scherp omhoog staken. En als je dat veel klaphekjes vond... De Twin Coast Trail op het Noordereiland heeft een tot afstappen dwingend obstakel per kilometer, dat was echt niet te doen. De Hauraki Rail Trail had er ook een heleboel, maar daar kon je meestal net doorheen. Dat is één van de beperkingen van die trails, dat ze geen idee hebben van hoe ze hekjes e.d. maken waar (bagage-)fietsers mee uit de voeten kunnen.
Ik vond het rijden op de weg zelf gevaarlijker dan ik vooraf dacht, vaak helemaal geen vluchtstrook en soms werd de vouw uit mijn broek gereden.
Ja, de drukke wegen zijn wel het nadeel van fietsen in Nieuw-Zeeland. Het land heeft een gigantisch infrastructuurprobleem. We hebben meerdere fietsers gesproken die niet meer op de weg durfden te fietsen. Overigens vond ik het Zuidereiland in dat opzicht nog meevallen, het Noordereiland was nog veel erger. Ik heb één narrow escape gehad met een vrachtwagen, toen moest ik de berm inspringen en ben ik me echt helemaal de pleuris geschrokken. Dat was in een steile klim zonder vluchtstrook, en de vrachtwagen werd zelf net ingehaald door een ambulance.
Verder bleef het hooguit bij wat schrikken af en toe. We hebben wel zo veel mogelijk geprobeerd de grote wegen te vermijden (SH1 en SH2 met name), maar dat kan niet altijd. We hebben op het Noordereiland wel nog acuut onze plannen omgegooid na die narrow escape, en dat leverde uiteindelijk een prachtige en rustige route op.
Ik wil het trouwens ook wel weer relativeren, want in meer dan 3000 kilometer fietsen heb ik in Nederland meer dan één noodstop/doodschrik. In dat opzicht heb ik ontspannener rondgefietst dan in de Randstad. Onze fietspaden zijn ook niet het paradijs, al denken ze dat in Nieuw-Zeeland wel vaak.
En mocht je fietsen Down Under overwegen maar niet aan die wegen willen, dan is Tasmanië een geweldig alternatief. Véél rustiger.
davidr schreef: Btw mooie site ook dat polarsteps waar je je reis hebt bijgehouden.
Ja, we hebben er veel lol mee gehad. Het werkt ook vrij makkelijk, alleen ging de app op het laatst soms een beetje haperen, mogelijk omdat we 'm wel zwaar belast hadden. Ik vind vooral heel leuk (ten opzichte van een gewoon blog) dat-ie zo'n mooie kaart bijhoudt. En het kost frappant weinig stroom of data, behalve als je buiten mobiel bereik bent, want dan trackt-ie met de GPS en dat kost meer van je accu.
Louise