Onderwerp: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner
Ik heb begin 2016 mijn zwemtrainingen weer opgepakt. In 2013 was ik daarmee begonnen, maar eindelijk mee gestopt eind 2013. Ik zwem 3 x in de week een uur. Ik merk wel wat vooruitgang. Begin van 2016 kon ik niet meer dan 3 banen achter elkaar zwemmen. Daarna moest ik rust nemen i.v.m. vermoeidheid. Werd waarschijnlijk veroorzaakt door mijn slechte ademhalingstechniek. Ik probeerde 1:3 te ademen. Maar kreeg toch te weinig zuurstof binnen door een verkeerde uitvoering. Daarna ben ik gaan proberen om 1:2 te ademen. Dat ging duidelijk beter qua zuurstof toevoer. Ik ben nu ongeveer 29 minuten bezig om 1 km te zwemmen. Is natuurlijk niet echt heel snel c.q. traag , maar snelheid is niet zo belangrijk voor mij (techniek is mijn aandachtspunt, daarna komt de snelheid vanzelf wel) . Begin 2016 was ik 38 minuten onderweg voor 1 km zwemmen, omdat ik bij iedere baan even op adem moest komen. Nu heb ik een pauze van een paar seconden bij het einde van een baan. Ik ben al lang blij dat ik vooruitgang zie. Mijn doel is om de 1 km binnen de 23 minuten te zwemmen op een relaxte manier. Mijn techniek zal dus nog moeten verbeteren om iets sneller te zwemmen. Ik zal een korte video mee sturen van mijn zwemkunsten. Als jullie technische tips en trucs hebben, hoor ik het graag.