Onderwerp: Wie kraakt mijn schema af?
Beste allemaal,
Ik ben nieuw in de triathlon-sport en in wielrennen, maar heb al wel een maand of twee spinning gedaan. Ik heb me ingeschreven voor een kwart triathlon die 21 juli plaatsvindt, en een fiets en toebehoren gekocht. Restte mij alleen nog een schema te maken. Natuurlijk zijn er tig van schema's gratis van het internet af te plukken, maar omdat het tevens mijn hobby is om zelf mijn training te programmeren heb ik in plaats van er domweg een te kiezen, wat schema's proberen te ontrafelen en hier en daar wat artikelen gelezen. Het resultaat is hieronder te zien. Het betreft een schema waarin de totale afstand per week gedefinieerd is, en de hoeveelheid tijd die ik in een bepaalde zone doorbreng. Van links naar rechts zijn dat d1 op 130 hartslagen, d2 op 150 hartslagen(aerobic power), wedstrijdtempo op zo'n 165 hartslagen, tempo training (lactate treshold) op 170 hartslagen en intervallen (VO2max op 175+ hartslagen. Verder zijn er nog de sprints die 1 minuut duren en die ik in de eerste helft van het schema doe om spierkracht op te bouwen. De verhouding tussen tijd in d1 en tijd in d2 heb ik nog niet gedefinieerd, dit wilde ik later op gevoel doen.
Ik ben in de hardloopsport iets verder onderricht, mijn belangrijke leidraad is Jack Daniels' Running Formula geweest, en omdat mijns insziens de sporten wel het één en ander gemeen hebben, heb ik wat elementen uit zijn trainingsaanpak in het wielrennen durven implementeren. Bijvoorbeeld de lengte van VO2max intervals (4 minuten per interval, 6 minuten rust) en tempo training intervals (20 minuten). Een belangrijke toevoeging is het doen van een wedstrijdspecifieke training, om te leren pacen en om aan de specifieke verhouding tussen effort en tijd te wennen. Dit zijn 3 trainingen van 40, 50 en 60 minuten die om de 14 dagen worden herhaald. De tijd die ik op de triatlon hoop te rijden zal ergens rond de 70 minuten zitten.
Verder wilde ik in de eerste weken ook een goede hoeveelheid intervals doen met een hoge frequentie, en intervals met 1 been om het 'rondtrappen' te leren. Deze twee wel gewoon in zone d1/d2, en hoeveelheid op gevoel. Ik zal ook nog 1 of 2 deload weken toevoegen, waarin volume en intensiteit wat verlaagd worden. Wanneer en hoeveel, dat wilde ik ook op gevoel plannen.
Mijn basis qua sport is enkele jaren powerlifting, en het laatste halfjaar hardlopen en crossfit. Om een idee van het niveau te geven, 3000 meter in 12 minuten, niet heel schokkend dus. Verder denk ik dat ik door de extra spiermassa die ik door powerliften heb opgebouwd, en door crossfit wat heb finegetuned richting de endurance kant, wel een klein voorsprongetje heb en de trainingsbelasting vrij snel kan opbouwen.
Hoe ik verder de week en de trainingen indeel ga ik nog even nader bekijken, maar in ieder geval wilde ik al vrij vroeg beginnen met 1 fiets training die de tijd van een kwart triatlon overschrijdt, en later in het schema twee combo trainingen (swim-bike en bike-run) die hetzelfde doen. Ook blijf ik 2-3 x per week crossfitten. Zwemmen zal 2 x in de week gebeuren en vooral technisch en wedstrijdspecifiek zijn, ik ben nog niet op zodanig niveau dat het loont om een ingewikkeld systeem van intervallen te doen. en hardlopen 1 a 2 x, dit laatste moet ik wat langzaam opbouwen omdat ik laatst geopereerd ben aan onderbenen. Vandaar ook wat nadruk op fietstraining. Als laatste doe ik nog een mars met bepakking, die zal in de top weken een kleine 3 uur in beslag nemen. Dit als voorbereiding op een baan bij defensie.
Mocht je je zo vervelen dat je dit stuk tot het eind hebt gelezen; ik zou het heel tof vinden om wat feedback en kritiek te krijgen, al het bovenstaande is namelijk slechts een idee van een vluchtig geïnformeerd iemand.
Alvast heel hartelijk dank!