Interessant onderwerp! Als mede-veganist zeker iets waar ik in het begin ook wel wat "moeite" heb gehad om voor mezelf duidelijk te krijgen wat werkt en niet.
Het enige waar ik tegenwoordig nog op let is om goed gevarieerd te eten. Simpelste manier om dat te doen is naar je bord kijken en zorgen dat er veel kleur aanwezig is. Dan heb je vaak al een flinke variatie aan ingrediënten en automatisch vrijwel alle voedingsstoffen die je nodig hebt.
Verder slik ik dagelijks vitamine B supplement aangezien dat jammer genoeg het enige is dat lastig is om voldoende binnen te krijgen op een plantbased dieet.
Ontbijt is voor mij ook een smoothie; banaan, lijnzaad, chiazaad, havermout, spinazie, boerenkool, bleekselderij, paprika, amandelmelk, jus d'orange, kurkuma. En evt. nog wat andere groenten die we toevallig hebben liggen en op moeten.
Lunch is een pasta/rijst gerecht met verschillende groenten, bonen, linzen, noten enz.
Avondeten divers, net waar we zin in hebben.
Door de dag heen eet ik nog veel fruit, verschillende noten en gedroogd fruit.
Tijdens lange trainingen neem ik gelletjes mee, naast wat sportdrank. Als ik op mijn Tacx indoor train dan eigenlijk altijd bananen tussendoor.
Tijdens wedstrijden zorg ik dat ik op tijd een gelletje pak en tussendoor drink. Drinken doe ik met name op gevoel; dorst = drinken. Bij warmte ben ik daar wat bewuster mee bezig om eerder te drinken en dat dorstgevoel/uitdroging te voorkomen.
Verdere goede informatie over plantbased eten natuurlijk bij Rich Roll en Dr Michael Greger heeft super veel informatie op zijn website (nutritionfacts.org) en zijn Youtube kanaal.
En inderdaad eet ik veel meer dan mensen om mij heen die niet sporten, maar dat lijkt me niet zo gek aangezien we natuurlijk ook veel meer verbranden.