Re: prestaties van de dag
Er zijn inderdaad nogal wat verschillende methodes om zones te berekenen. D1-D4, Z1-5, Z1-4 +Z5a-c.
Vaak wordt trainen in Z3 afgeraden omdat het niet veel bijdraagt. Het is redelijk intensief (en dus meer kans op blessures), je moet er lang van herstellen en je maakt er weinig progressie mee. Polariserend trainen wordt dat genoemd, of je traint rustig, Z1-2 (>80% van de tijd) of intensief, Z4-5(<20% van de tijd).
Als ik de D1-4 methode aan zou houden zijn mijn meeste loopjes in D0 (en heb ongeveer dezelfde drempel als jij bij 177).
Maar...voor iedereen is dat natuurlijk anders. Na een paar jaar trainen merk ik dat mijn hersteltijd een stuk minder is geworden, ook van intensievere trainingen. Twee jaar geleden voor het eerst 10u in een week getraind en daar was ik toen echt moe van in mijn lijf, nu is 10u een rustig weekje. Maar ik merk wel heel erg dat hersteltijd van een intensieve fiets training veel korter is dan van een intensieve looptraining. Op zich wel jammer, want lopen is relatief mijn zwakste onderdeel.