zico schreef:Ik ga hier mijn eerste olympische afstand afwerken. Ondanks mijn beperkte ervaring met in open water zwemmen hoop ik een mooie eerste prestatie neer te zetten. Hieronder mijn doel.
Zwemmen: 30 minuten
wissel 1: 2,5 minuten
Fietsen: 1 uur 15 minuten
wissel 2: 2 minuten
Hardlopen: 47,5 minuten (afstand is volgens de site 10,5 ipv 10)
Totaal: 2 uur 37 minuten
Ik denk een vrij ambitieuze tijd voor mijn eerste olympische afstand maar we gaan het zien!
Ik heb hier mijn eerste olympische afstand gefinisht en moet zeggen dat ik mij niet geheel kan herkennen in de kleine organisatorische foutjes. Dit kan er natuurlijk ook aan liggen dat het mijn eerste triathlon was maar ik heb geen problemen ondervonden en de fietsroute was voor mij duidelijk en goed vrij gehouden.
Dan nu de voorspellingen. (ook al is dit draadje voor de halve)
Zwemmen: 30 minuten (33;29)
wissel 1: 2,5 minuten (3;09)
Fietsen: 1 uur 15 minuten (1.21;58, fietsparcours was uiteindelijk 5 km langer dus gecorrigeerd voor afstand circa 1.12;50)
wissel 2: 2 minuten (2;10)
Hardlopen: 47,5 minuten (afstand is volgens de site 10,5 ipv 10) (mijn horloge zei dat de afstand wel circa 10 was, 50;18)
Totaal: 2 uur 37 minuten (2.51:09, zonder die extra fietskilometers dus ongeveer 2.42)
Zwemmen: Navigeren ging matig en ben flink omgezwommen toen ik iemand volgde die compleet verkeer ging. tevens ga ik in de toekomst iets verder vooraan starten, startte nu bij de 35 minuten lijn en dat was duidelijk te traag met veel ophoudende schoolslagzwemmers.
Fietsen: Fietsen ging ontzettend goed, omdat ik vrij behoorlijk achteraan was gestart heb ik zeer veel mensen kunnen inhalen wat een mentaal voordeel opleverde. Mij verbaasde de fietssnelheid van veel mensen met hele fancy fietsen me wel, enkel de deelnemers van de halve kwamen mij soms voorbij) Wel een gigantisch irritatiepunt waren de vele stayeraars. Ik heb veel mensen ingehaald en op een gegeven moment had ik zeker 6 man achter me geplakt zitten die ongeveer 8 km hebben geprofiteerd. Na 8 km haalden zij mij weer in precies op het moment dat de jury langskwam. Uiteindelijk mijn zegje gedaan bij de jury waarna een aantal een waarschuwing kregen en één zelfs ene penalty, zwaar terecht overigens.
Harlopen: Warm, warm en warm. Voor het hardlopen was het voor mij net te warm. Ik begon nog fanatiek met een 4,29 per km maar moest dit schema heel snel loslaten toen we voor het eerst de Utrechtsebrug overgingen. Schuin omhoog, weinig wind en heel warm. Mijn benen liepen meteen vol de eerste keer dat we omhoog liepen en vanaf hier was het een lijdensweg naar de finish. De eerste keer langs start/finish kon ik nog wel lachen maar vanaf daar was het strijden tot het einde.
Wissels: Wissels gingen prima, eigenlijk precies zoals verwacht. Eerste wissel besloten alvast een reepje te eten wat iets extra tijd kostte.
Algemeen: Ik vond het een heel mooi evenement, in mijn thuisstad, waar ik erg van heb genoten. Het zwemmen in de massa in combinatie met navigeren viel tegen. Echter, de moeite die ik verwachtte te hebben met het conditionele aspect van het zwemmen heb ik totaal niet gevoeld. Fietsparcours ging voor mij goed ook al heb ik mij wel erg geërgerd aan de vele stayers. Gelukkig werden die ook bestraft. Lopen was warm, zwaar en dat drinken tijdens het lopen lukte slecht.