Ik ben dit jaar aan het trainen voor mijn eerste halve triathlon in Almere. Daarnaast afgelopen oktober vader geworden van ons eerste zoontje, waar toch best wel wat tijd in gaat zitten. En ik werk nog 4 dagen in de week 9 uur per dag, met ongeveer 1 uur reistijd per dag.
Wat ik geleerd heb is dat heldere communicatie en planning met het thuisfront essentieel is. Daarnaast flexibiliteit om toch te schuiven met trainingen als er last minute wat veranderd.
Doordat er naast het trainen minder tijd over blijft besteed ik die ook veel bewuster met ons gezin. Niet 's-avonds op de bank Netflixen, of in de weekend thuiszitten, maar echt samen zijn en dingen doen. Misschien wat minder tijd samen, maar wel veel meer kwaliteit.
Grote fout die ik in het begin heb gemaakt met het maken van mijn trainingsschema was het op te stellen zoals ik graag wilde trainen en dan kijken of we dat in ons privé leven kunnen passen. Dat werkt dus niet.
De oplossing is met je partner/gezin te bepalen welke momenten voor hun acceptabel zijn. Welke ochtenden/avonden/weekenddagen vinden zij het goed dat je traint. En welke momenten is het een no-go, door andere verplichtingen of omdat je partner ook wel eens wat tijd voor zichzelf wilt ;-) Zeker met een zoontje van een paar maanden is dat soms wel fijn.
Je hebt dan 3 categorieën van momenten: wel trainen, niet trainen, bij voorkeur niet.
Ik heb die momenten in een weekoverzichtje gezet en ben mijn trainingen gaan plannen op de "wel trainen" momenten. Al snel kom je er dan achter of je al je trainingen daar in kwijt kunt. Als dat niet lukt probeer je zo goed mogelijk te schuiven en te kijken welke "bij voorkeur niet" momenten je bespreekbaar wilt maken om toch te kunnen trainen.
Bij het plannen van mijn trainingen op die momenten kijk ik eerst naar de openingstijden van het zwembad, daar kan je jammer genoeg weinig flexibel in zijn. Gelukkig heb ik 3 zwembaden redelijk in de buurt, en op zo'n 50m van ons huis open water om in te zwemmen.
Verder heb ik de keuze gemaakt om mijn woon-werk reizen niet als training te zien, ik ga dan ook altijd met de auto terwijl met 20km dat best een goede afstand is. Het kost me in verhouding alleen meer tijd, waar mijn werkdagen nog langer worden, en ik krijg nooit het idee echt getraind te hebben.
Perfecte oplossing voor jonge ouders is een Tacx (of ander merk) om te kunnen trainen als de kleine slaapt, in combinatie met Trainerroad kan ik in korte tijd veel meer kwaliteit uit mijn fietstrainingen krijgen.
Ik train de laatste maanden op deze manier rond de 8 uur per week. Sommige weken iets minder als er een training komt te vervallen door omstandigheden. En soms wat langer als mijn vrouw een dagje met ons zoontje op pad is en ik dus meer tijd heb.