Onderwerp: Vitamines, eiwitten, supplementen?
Ik train eigenlijk alleen voor 1/8ste's, sprintjes en af en toe een kwart of OD. Mijn focus ligt vooral op snelheid, ik train dus ook meer op snelheid en veel minder op duur of afstand. Ik probeer dit wel verstandig te doen, maar dat terzijde.
Mijn trainingen zagen er afgelopen jaar ongeveer zo uit:
Fietsen
1x 20KM vol gas TT fiets
1x 20KM interval op TT fiets
1x 40KM toerfiets op het gemak
Zwemmen (vanaf maart in open water)
1x 1500m (2x 750M gassen met één rustpauze)
1x techniektraining
1x 3000m duur
Hardlopen (heb een blessure, dus weinig)
1x 5KM op snelheid (direct na fietsen)
0.5x 5KM op het gemak (ik ga niet altijd een tweede keer, laat het afhangen van de blessure)
Overig
7x Fysio oefeningen (30 mins per dag krachtoefeningen voor core en benen wegens blessure)
Zeker voor de sporters hier die vooral kwartjes, halve of zelfs hele afstanden doen, zal dit niet veel zijn. Toch ben ik vaak moe (niet tijdens het sporten, of vlak daarna, maar over het algemeen) en ik heb het idee dat dit wel samenhangt met het sporten en wellicht een te kort aan "iets".
Ik eet gezond. Veel (vette) vis, groente, fruit, volkoren, onbewerkt, etc. je snapt het wel. Eiwitshakes e.d. gebruik ik in geringe mate, ik heb het idee dat dit juist bijdraagt aan de vermoeidheid, waarom weet ik niet. Als alternatief eet ik veel tonijn, kip, kwark, eieren, noten, soja, etc. Als supplementen gebruik ik vitamine D (ik ben getint, dus dan wordt dat sowieso aangeraden), magnesium (had ik als tip tegen kramp bij het zwemmen, het lijkt te helpen) en groenlipmossel (als advies van fysio, omdat dit onstekingsremmend werkt tegen een kniepeesblessure).
Ik blijf met periodes moe. Ik krijg tal van adviezen over aanvullende vitamines e.d. maar ga niet zomaar van alles slikken. Ik kan mijn bloed laten controleren, maar ben voor nu gewoon benieuwd wat mede-sporters gebruiken en vooral óf je überhaupt iets nodig zou hebben? Ik snap dat het per individu verschilt, maar ben gewoon geïnteresseerd of je gemiddeld genomen supplementen zou "moeten" gebruiken als je "gezond" eet.