Onderwerp: Hongerklop(je)?
Recentelijk mijn eerste kwart gedaan 1k-40k-10k. Vanaf mei redelijk constant getraind, gemiddeld 4-5 x per week, meestal 1x zwemmen, 2x fietsen en 2x lopen.
Ongeveer 2,5 uur voor start ontbeten, boterhammen met pindakaas en pannenkoek met banaan.
1,5 voor de race nog een pannenkoek met banaan die ik meegenomen had.
Ik ben pas begonnen met zwemmen, dus verwachtte daar niet veel van.
Na 9 minuten zat ik op 500m, maar pas na 21 minuten het water uit, gebrek aan zwemconditie zullen we maar zeggen.
Fietsen ging voortvarend, gemiddeld 36km/h. Tot de laatste 8km. Niet echt pijn in de benen maar gemiddelde zakte naar 34-35 km/h. Hartslag ook 5% lager zag ik later in mijn data. Niet gegeten op de fiets, wel bijna een hele bidon gedronken met SIS bruistablet GO Hydro. In elk geval na ongeveer 1,5 uur de 2e wissel.
Direct na de wissel SIS energy bar gegeten, maar lopen voelde niet goed en ik kreeg het tempo niet onder de 5:00-5:20 per/km.
Meteen een gel er achteraan, hopend op een beetje herstel, maar tempo werd alleen maar lager en de benen moeier. Eindresultaat 53 minuten over 10k. Ben een redelijk ervaren loper, een losse 10k loop ik vrijwel altijd onder de 45min. soms in 43-44min.
Had ik toch moeten eten op de fiets?
Tijdens brick trainingen van 35-45k fietsen en 3k6k lopen nam ik altijd tijdens de wissel een banaan en/of reep, en liep zonder dan problemen 4:35 per kilometer. Blijkbaar kan die de 20 minuten extra van het zwemmen je zo opbreken? Iemand een soortgelijke ervaring of advies?