Onderwerp: Almere 2018
Dit was hem dan. Mijn eerste halve triathlon.
Ook voor het eerst meer dan 15km lopen.
Doel: finishen. En genieten.
Wekker vroeg gezet maar was niet nodig. Lag al tijdje wakker. Spullen klaar maken. Ontbijten. Gels in mijn bidon gieten.
En op weg naar Almere.
Wat een drukte. Iets anders dan de 1/8ste in Geestmerambacht.
Zenuwachtig? Niet echt. Kan er niks meer aan doen.
Ga in het vaak staan voor 40-44 minuten. Dan gaat het langzaam steeds een stukje naar voren.
Dan... eindelijk. Ik mag. Het water in. Even in mijn slag komen. Wel fijn dat er een rollende start is. Niet met een paar honderd man gelijk in het water. Tenminste wat ruimte.
Bijna aan het eind een stukje schoolslag gedaan. Geen goed idee. Voel wat kramp in mijn kuit. Niet meer doen dus.
Ik ben wel klaar met het zwemmen. Maar moet toch nog een stukje.
Ik ga het water uit en kijk naar mijn tijd: 50 minuten!!! Tegenvaller. Maar niks aan te doen en door.
Naar de wisselzone. Rustig tijd nemen om om te kleden. Naar mijn fiets.
Dat gaat lekker. Zit snel in mijn ritme. Even op adem komen en wat drinken.
Voel weer mijn kuit een beetje. Niet te veel op letten.
Ik richt me op mijn cadans (probeer rond de 103 en de 108 te zitten) en op de tijd. Elke 20 minuten mag ik een slok uit mijn bidon met gel er in. Tussendoor nog water en isodrank.
Op de dijk windje mee. Dat gaat wel heel lekker. Niet te veel geven. Moeten nog een heel stuk en dan tegen. Gemiddelde ligt op 34km/u.
Dan het stuk tegen. Valt eigenlijk wel mee. Zouden al die uren op de fiets op de Hondsbosschezeewering dan toch geholpen hebben?
Kan mijn hoge cadans vasthouden. Gemiddelde zakt wel naar 25km/u. Maar ik wil eigenlijk wel uitkomen op 30km/u gemiddeld (mooi rond getal).
Einde is in zicht. Fiets tijd: 3:02. Wauw, veel beter dan van te voren ingeschat.
Nu lopen. Het onderdeel waar ik het meest tegenop zag. Maar kan nu niet meer terug.
Ik wil rond de 6min/km lopen. Begin ligt op 5:40min/km. Toch maar even wat langzamer. Moet nog een eind en weet niet hoe lang ik het vol hou.
Nee..... kramp in mijn kuit. Toch maar even bij een verzorgingspost wat rekken en strekken.
En langzaam door. Tweede ronde. Gaat niet hard maar ik loop nog.
Ik krijg mijn snelheid maar niet omhoog. Nu 6:25. Leg me er maar bij neer. Versnellen zou kunnen betekenen dat ik weer kramp krijg en moet stoppen en dat doe ik nu echt niet.
Bijna bij de finish, nog 1 ronde. Hee, daar staan wat vrienden om me aan te moedigen. Nu moet ik echt wel het laatste rondje afmaken.
Laatste ronde gaat net als ronde 2, langzaam maar gestaag. Langzaam komt het besef: ik ga het doen, ik ga een halve triathlon uitlopen. Ik, die 2 jaar geleden nog geen hardloopwedstrijd had gedaan. Ik, die pas 2 x een 1/8ste en 1 x een kwart heeft gedaan.
En dan.. de finish. Looptijd 2:21 (nog genoeg ruimte voor verbetering zeggen we dan maar).
Wat gaaf.
I did it.