Onderwerp: Verbeteren van het hardlooponderdeel
Graag jullie advies!
Afgelopen zaterdag had ik mijn laatste triathlon van dit seizoen, een sprintafstand.
Zwemmen is een goed onderdeel van me, ik eindigde als 9 van de 73 dames in mijn leeftijdscategorie (24-39).
Op het fietsonderdeel scoorde ik een 43e positie van de 73. Niet erg goed, maar ik weet dat hier veel winst op valt te behalen door een fatsoenlijke fiets aan te schaffen (ik fiets er nu op 1 die niet mijn maat is en niet op mij is afgesteld). Goede fietsbenen heb ik wel.
Maar dan komt het hardlopen. Met een tijd van 32:47 op de 5km ben ik hiermee 65e van de 73. Eindpositie: 41 vd 73. Ik heb geen ambities om ooit voor de prijzen mee te doen en weet ook dat ik nooit een hardloper zal worden, maar toch zou ik echt heel graag mijn hardlooptijd verbeteren. Een 5km onder de 30 minuten moet toch makkelijk kunnen?
Nu aan jullie de vraag: hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zit zelf te denken aan 3 opties:
- weer helemaal opnieuw beginnen met 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen en zo weer opbouwen, maar zorgen dat mijn hartslag en ademhaling onder controle blijven. Deze schieten namelijk na 100 meter hardlopen al omhoog!
- Me aansluiten bij een atletiekvereniging/hardloopgroepje waar ik goede begeleiding krijg in techniek, schema's etc. Dit voelt alleen een beetje overdreven gezien ik 'slechts' een amateur ben en dit echt voor de hobby doe. Ik werk 40 uur, doe aan waterpolo en zing in een koor. Hierdoor kan ik niet superveel tijd besteden aan triathlon training. Toch merk ik dat ik te fanatiek ben om genoegen te nemen met dit soort uitslagen.
- Gewoon doorgaan zoals ik nu bezig ben en lekker veel kilometers maken. Hierdoor komt de snelheid vanzelf wel. Nu loop ik in een training ook bijna nooit meer dan 5km, waardoor een 5km in de wedstrijd 'lang' voelt.
Alvast bedankt voor jullie tips, trics en opmerkingen!