Onderwerp: Rustdagen noodzaak of toch niet zo
Ik kom uit het hardlopen en heb daarbij altijd minimaal 1 of 2 rustdagen gehanteerd.
Ik ben dit jaar overgestapt naar triathlon vanwege een serie van blessures (allemaal gerelateerd aan frozen shoulder) en probeer nu alle disciplines 2x per week te doen. Maar omdat de komende maanden weer wat hardloopwedstrijdjes op het programma staan zou ik er nog 1 hardlooptraining aan toe willen voegen. Om die rustdag te behouden ligt een bricktraining het meest voor de hand, maar in mijn weekplanning past dat niet erg.
Ik ben benieuwd hoe anderen denken over rustdagen. Het valt me daarbij op dat in trainingsschema’s die ik voorbij zie komen (o.a. van Guide Vroemen) gewoon elke dag wordt getraind.
Overigens ziet mijn weekplanning voor de winter er als volgt uit:
Maandag: rust (of toch nog een extra keer hardlopen?
Dinsdag: zwemtraining bij de tv, techniek 1 uur
Woensdag: hardlopen intervaltraining bij de tv op de baan, netto 1 uur 15 (excl loopscholing)
Donderdag: zwemtraining bij de tv, interval
Vrijdag: fietsen op de tacx, uurtje en dan een workout van zwift
Zaterdag: lange duurloop bij de atletiekvereniging, meestal 13 - 16 km. Wil ik weer wat opbouwen tot een halve marathon.
Zondag: fietsen tacx, of als het mooi weer is misschien nog buiten. Bedoeling is deze wat langer 1,5 tot 2 uur.
Volgende maand weer mijn eerste 10 km wedstrijd sinds tijden. Voor mijn blessure liep ik deze meestal rond de 51 minuten. Ik heb nu totaal geen gevoel bij wat ik kan doordat ik nog maar zo weinig loop, maar we gaan het zien. Misschien valt het mee en geeft het zwemmen en fietsen toch ook extra hardloopconditie.