Onderwerp: Sporten na de bevalling
Wellicht een beetje een raar topic voor dit forum, maar het is het proberen waard... Misschien weet iemand wat op basis van eigen ervaring of die van partners.
Ik ben dus een paar weken terug bevallen, en ik vroeg me af of er iemand ervaring had met het terug opbouwen van sport. Er staat op internet niet veel en tegenstrijdige informatie. Op sommige websites staat bijvoorbeeld dat je na 6 weken weer mag gaan hardlopen, andere sites zeggen dat je daar beter een jaar (!) mee kan wachten. Na 6 weken mag je wel weer gaan zwemmen, maar ook tijdens de zwangerschap heb ik al ontdekt dat wat ik versta onder 'rustig zwemmen' iets heel anders is dan het beeld wat verloskundigen/gynaecologen daar bij hebben
de eerste 6 weken mag je:
- wandelen: wat ik ook doe als het 's avonds kouder is dan 25 graden, anders wordt onze kleine te warm
- fietsen: geen idee wie dat heeft bedacht, mijn benen kunnen dat waarschijnlijk wel aan maar op een zadel zitten lijkt me nog geen prettig idee...
- bekkenbodem spieren trainen: ben ik aan het doen met behulp van een app.
- Volgens sommigen wel je buikspieren trainen en volgens anderen totaal niet (ivm diastasis recti)
Mijn plan voor daarna was om weer te beginnen met zwemmen 1x per week en wat buikspieroefeningen. Ik kan ook posten hoe dat plan voor mij straks uitwerkt, als iemand geïnteresseerd is.