Ik hoor dat signaal steeds vaker onder triatleten; dat je je niet moet richten op een specifieke eindtijd. Maar alleen moet genieten van een "wedstrijd". Zelfs mijn coach durft zich niet echt te wagen aan het benoemen van te verwachtte tijden.
Durf jezelf geen tijdsdoelen te stellen, maar kijk gewoon waar je uitkomt. Niet te streng voor jezelf zijn. Meedoen is belangrijker dan winnen (of een gestelde tijd halen).
Wil je toch echt doelen stellen? Dan hooguit, maar wel voorzichtige, procesdoelen. Dus hoeveel uur je traint, hoeveel trainingen. Maar durf voor jezelf geen harde tijd of snelheid neer te zetten die je wilt behalen.
Waarom niet? Een triathlon is en blijft toch een wedstrijd.
En volgens Wikipedia is een wedstrijd is een evenement, waarin meerdere partijen trachten een of meer tegenstanders te overwinnen, of trachten te bewijzen dat zij beter zijn in een discipline dan de andere partij of partijen. Die tegenstanders of andere partijen kan net zo goed jouw eigen gestelde tijdsdoel zijn.
Als ik afgelopen jaar geen tijdsdoel voor mijn eerste halve triathlon had bepaald, dan zou ik niet weten waar ik echte trainings- en racemotivatie vandaan had moeten halen.
Ook bij mijn eerste 1/8e triathlon had ik mezelf een tijdsdoel gesteld. Waarom? Omdat ik de finish echt wel haal als ik gewoon aanmodder, daar zit voor mij nul uitdaging in. Ik wil mezelf meten en zien waar ik kan verbeteren.
En omdat ik juist die uitdaging zoek stel ik mezelf wél tijdsdoelen waar ik voor train en die ik wil behalen. En die uitdaging heb ik zo erg nodig dat ik er zelfs voor kies dat bij 3 sporten te doen in een triathlon.
Daarmee heb ik mooi 4 tijden die ik kan verbeteren en waar ik me op kan richten. 1 voor het zwemmen, 1 voor het fietsen, 1 voor het lopen en nog 1 voor de volledige tijd incl. wissels.
Heerlijk om mezelf vooraf uit te dagen met tijden die ik net niet ga halen als ik niet kei hard mijn best doe, zowel tijdens mijn trainingen als tijdens de wedstrijd zelf.
En genieten? Dat doe ik aan de finish wel weer als ik ze gehaald heb. Of, als het onderweg totaal misgaat zoals met het lopen bij mij in Almere afgelopen jaar.
Dus lennartblom; stel jezelf mooie tijdsdoelen voor je eerste halve triathlon die je wilt gaan halen! En haal uit die doelen jouw motivatie om het komende jaar keihard te trainen en er naar toe te werken.
Kom maar op met dat commentaar :-D