Bij mij lag mijn fiets omslagpunt ong 10 slagen onder loop omslagpunt, maar het omslagpunt voor het fietsen is afgelopen jaren wat omhoog gekropen. Wel heb ik het gevoel dat ik makkelijker dichter bij mijn omslagpunt loop dan dat ik dicht bij mijn omslagpunt fiets. Maar ik kom met fietsen op een steile helling dan wel weer vaker in de buurt van mijn max HR.
Net ff gekeken wat ik mijn HR was bij een halve vorig jaar.
Max HR was toen 196 (later in het jaar 203)
Omslag lopen was 177, omslag fietsen ong 170
Fietsen heb ik toen gedaan met gemiddelde HR van 153, dat was zoals gepland (HR in de 150), max was 182 (gelijk bij het begin, effect van horizontaal zwemmen naar vertikaal lopen/fietsen). Fietsen ging erg lekker en heel constant, nauwelijks verval maar moeilijk te vergelijken omdat het 1 loop was maar eerste 45k in 1:19:14, 2e 45k in 1:20:41.
Lopen:gemiddeld 175, max 189 bij eindsprint en na 13k bij een heuvel een piek van 184. Wilde mijn HR hoog in de 150 tot laag in de 160 houden, liefst eerste 5k onder de 160, maar na 3k zat ik al in de 170, en daar heb ik voor moeten boeten. Eerste 10k in 50:35, 2e 10k in 55:15.
Een training die lekker vind om 2-3 weken voor een wedstrijd te doen om wedstrijdtempo te oefenen (en ook om voeding te oefenen) is een lange brick met 3u fietsen waarvan eerste uur warming up en dan 2u lang op wedstrijd intensiteit, en daarna een 15k te lopen met de eerste 10k op wedstrijd intensiteit. Ik moet wel zeggen dat mijn HR in een wedstrijd altijd wel iets hoger is, maar ik vergelijk HR ook altijd met de RPE (Rate of Perceived Exertion, oftewel hoe je je voelt op een schaal van 1 tot 10). Wat tijdens training effort 6 is is dan ook effort 6 in de wedstrijd. Als mijn HR in de een wedstrijd van 5-10 slagen hoger is terwijl het makkelijk voelt dan maak ik me niet zo zorgen.
Plan the race, test the plan, race the plan.