Dank allemaal voor het meedenken en zoeken!
De sportarts lijkt geen vervolg te krijgen. Hij heeft mijn verhaal aangehoord en een paar minuten gekeken. Op basis hiervan kon hij concluderen dat het slijtage is van het kniegewricht / kraakbeen, wat her en der opgevangen wordt en dus her en der overbelasting / last veroorzaakt. Tips waren op hoge cadans fietsen (ipv kracht) en intensiteit / duur verlagen. Eventueel tapen, een brace en zooltjes (tapen doe ik voor wedstrijden en zooltjes heb ik via een podo). Oefeningen en fysio hadden geen zin zei hij.
Op dat moment leek dit logisch. Hij was immers de énige van iedereen die ooit naar mijn knie gekeken heeft, die binnen 1 seconden een pijnlijke plek wist te vinden door er op te drukken. Twee fysio's, huisarts, osteopaat maar ook ik zelf zijn hier niet in geslaagd. In dat opzicht had ik dus vertrouwen. Aan de andere kant vind ik het achteraf ook een vrij snelle conclusie. Op de röntgenfoto is immers geen enkele vorm van slijtage te vinden, hier is specifiek naar gezocht in het ziekenhuis. Ook is er een echo gemaakt, met de kanttekening dat deze door de fysio bekeken is, niet door een arts, maar ook hier was niets afwijkends op te zien. Daarnaast gaat het (heel langzaam maar zeker) wel steeds een beetje beter, met ups en downs.
Kortom, ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Hoge cadans probeer ik al, maar het moet van de sportarts nog hoger, dus dat ga ik zeker doen. Maar verder... Voor een second opinion zal ik weer terug naar de huisarts moeten met een nieuwe verwijzing naar een nieuwe sportarts.
@DeCoach
Dank voor de reactie! Ik heb zooltjes op maat laten maken door de podotherapeut. Ik tik soms met mijn knie licht naar binnen bij het fietsen. Hier probeer ik op te letten en de zooltjes zouden dit moeten corrigeren. Qua schoenplaatjes heb ik de meest flexibele variant, ik heb mij laten vertellen dat dit in mijn geval de beste keuze-optie is.
Mijn cadans lag op +/- 80, echter dit was al na een aantal weken hierop trainen. De problemen zijn ontstaat op een cadans van +/- 65. Op het zwaarste verzet voor en achter continue knallen. Dom achteraf natuurlijk. Ik ga heel gemakkelijk weer terug richting de 70, dus moet continue letten op de 80. Ik ga het nu op 90 proberen. Dit zal mij snelheid kosten (ik ben conditioneel minder sterk in omwentelingen maken dan stampen), maar het moet.