Onderwerp: Intervallen of niet?
Ongeveer een jaar geleden ben ik (weer) begonnen met hardlopen, na het ruim 20 jaar niet gedaan te hebben (ik ben 51), daarvoor deed ik triathlons, maar daar stopte ik mee vanwege een spierhernia in mijn kuit. Vanaf april vorig jaar maakte ik snel progressie tot een niveau van 45 minuten op de 10 km, met wel wat pijntjes hier en daar. Nu is het hardlopen een stabiel onderdeel van mijn triathlontrainingsprogramma, ik loop 2 a 3 x per week, zo tussen de 20 en 25 km. Vrijwel altijd één tempo, variërend van 4:30 tot 5:10 per km. Ik geniet er van en de pijntjes zijn grotendeels verdwenen, maar ik maak geen progressie meer. Bij een aantal 10 km wedstrijden haalde ik 45:10, 44:19, 44:26, 44:40 en 44:50. De laatste twee waren het startonderdeel bij een wintertriathlon. Op een 7 km loop haalde ik een wat hoger tempo, 4:14 per km. Een halve marathon liep ik in 1:38:40 (4:40 per km). Bij alle wedstrijden liet ik gevoelsmatig niets liggen, hartslag een paar slagen boven mijn omslagpunt. Ik begin meestal wel te snel en lever in de tweede helft wat tempo (en plekken) in.
Ik haal een stabiel niveau dus en ik ben best wel tevreden, hiermee eindig je bij lokale loopjes behoorlijk voorin, maar het zou leuk zijn om nog iets harder te kunnen. In mijn tweede loopleven heb ik nog bijna geen intervaltrainingen gedaan, uit angst voor blessures, intensieve trainingen doe ik meer op de fiets en op de schaats.
Wat is jullie ervaring? Gaat interval looptraining helpen? Is het het verhoogde risico op blessures waard? Ik heb het idee dat ik qua hart-long capaciteit niet veel meer kan winnen. Of zit de winst van het intervallen hem dan in een efficiëntere motoriek?