ferryvandort schreef:Gisteren mijn eerste triathlon (1/8) gedaan in Holten. Mooie wedstrijd. Echter tijdens het lopen werd ik erg misselijk. Misschien kwam dit door mijn voeding tijdens de race. Ik heb na het zwemmen een gelletje genomen, tijdens het fietsen veel drinken en tijdens de wissel naar het lopen een finisher gel genomen. Ik moet zeggen dat het ook erg warm was dus daar kan het ook aan gelegen hebben maar ik wilde hem toch even voorleggen met het oog op volgende wedstrijden.
ferryvandort schreef:Bedankt voor jullie reacties. Dan denk ik idd dat ik gewoon teveel genomen heb en iets wat ik nog niet eerder genomen heb.
Even een "oudere" post omhoog kicken..
Misselijkheid tijdens het lopen, en vooral na het innemen van een gel/voeding kan vaak veroorzaakt worden doordat je gel té hypertoon ingenomen is.
Daarbij zitten er teveel bestandsdelen in de gel t.o.v. je maaginhoud waardoor je lichaam vocht moet onttrekken en aan je maag toe moet voegen zodat de verhouding isotoon wordt, en wel opgenomen kan worden door je lichaam.
Als het erg warm is zul je al minder vocht in je lichaam hebben waardoor er minder (niet genoeg) reserve is voor het verdunnen van je voeding. Gevolg: misselijkheid.
Ook de gelletjes die adverteren zonder water ingenomen te kunnen worden zijn niet (altijd) isotoon genoeg om directe opname te verzorgen. Vaak isotoon genoeg om niet heel veel extra vocht nodig te hebben, maar zeker op een warme dag kan dit alsnog voor problemen zorgen.