Was een erg leuke race!
Hele mooie lokatie. Een dag vantevoren ernaartoe gegaan en racepack opgehaald en gekampeerd op de lokatie, in de tuin van de school.
Kamperen:
Alles begon al vroeg in de morgen. De hele startte om 5:30, de 2/3 afstand om 6:00 en met de halve zouden we om 6:45 startten. Werd dus ruim op tijd wakker en kon dus rustig een broodje eten en alles klaar maken.
Vroeger als kind hoefde ik eigenlijk nooit een grote boodschap te doen als we niet thuis waren, dat kon soms wel 3-4 dagen duren, maar gaf nooit problemen, ik hoefde gewoon niet. Dat heb ik al jaren niet meer gehad, maar deze ochtend hoefde ik gewoon niet, terwijl normaal juist 2-3 voor een race een dixie in moet. Maar goed, wat niet hoeft, dat hoeft niet.
Alles was heel gemoedelijk, en ik denk dat sommige bepaalde dingen te gemoedelijk vonden. Er was weinig controle op het parc ferme. In Engeland heet het 'gewoon' transition zone, dus geeft bij naam niet aan dat het afgesloten is. Maar hier kon in principe, voor de wedstrijd (niet tijdens en erna trouwens) iedereen erin en eruit. Het was ook de eerste keer ooit dat mijn fiets niet gechecked werd, en ik ook niet mijn helm op hoefde om het parc ferme in te komen.
Het open parc ‘ferme’:
Radio control, voor ze de radio antenne installeerden, moet er natuurlijk eerst thee gezet worden!
Road hazards:
Nadat de fiets en loopspullen klaar lagen naar het zwemwater gelopen, 1,5 km verderop. Een mooi water, waar de deelnemer van de hele 3 rondjes in zwommen, en die van de 2/3 afstand 2 rondjes en wij eentje.
Spullen in de transitie zone gelegd. Dwz schoenen en sokken op de zak gelegd waar de wetsuit in moest.
T1:
Vervolgens wetsuit aangetrokken en naar de racebriefing gegaan die om 6:30 aan het water was. Dat ging heel gemoedelijk, maar er werden wel wat puntjes genoemd voor het fietsen (ezels, ponies, koeien, hobbelige afdalingen, veeroosters vlak na een snelle bocht). En de eerste zwemmers van de andere afstanden kwamen uit het water en daar moest natuurlijk voor geklapt worden.
Daarna het water in voor de start. We hadden een paar minuutjes om te wennen voor we werden weggeschoten, maar het water was heerlijk, een graad of 17-18.
Zwemmen: Ik vond het heerlijk, lang geleden dat ik een massastart heb gedaan. Niet dat we met heel veel startten (83), en het was dus ook niet echt een wasmachine, maar ik had het wel naar mijn zin. Af en toe een hoofd vlak naast me, af en toe voeten die vlak voor je neus opdoemen, overal belletjes, leuk! En zwemmen ging ook lekker. Blijkbaar meet mijn horloge de afstand met zwemmen met alleen GPS en niet GPS+GLONASS, of beter nog GPS+GALILEO dus had hij nogal wat meters gemist. Hij mat er 1003, maar als ik naar anderen kijk moet dat eerder tussen de 1250 en 1300 zijn geweest. De organisatie had 1300 belooft, dus daar ga ik maar vanuit. Tijd 20:11 en dat zou 1:33 per 100m zijn. Dat is redelijk snel voor mij, maar zo voelde het ook wel. In ieder geval staat mijn horloge vanaf nu voor buitenzwemmen op GPS+GALILEO.
Zwemstart:
T1 - zwemmen naar lopen: Ik had wat water in mijn wetsuit geschept in de laatste meters en snel naar de transitie zone gelopen. Daar kwam ik erachter dat ik mijn schoenen in een heel zanderig deel had gezet. Snel pak uittrekken blijf ik lastig vinden, maar ging dit keer wel zonder kramp in ieder geval. Wat zand van m'n voeten afgeveegd met m'n sokken en maar met blote voeten de schoenen in. Op weg naar het lopen! Ik denk dat ik in T1 door 2-3 man ben gepasseerd, in ieder geval door de jongen naast me! Tijd: 2:21
Loop 1: 1,5km naar T2 rustig lopen was het plan, van er was nog genoeg te doen. Tempo was goed voor de effort (rond 5:30) en hartslag was ook mooi. En langzaam kroop er kramp in mijn hamstrings! Huh? Kramp bij zwemmen is normaal in mijn voeten, kuiten of binnenkant van mijn bovenbenen, niet in mijn hamstrings. Waar komt dat vandaan? Misschien toch eens een ander wetsuit passen, want die ik heb knelt behoorlijk bij mijn benen, en ik vraag me af of dat met de kramp die ik ervaar met zwemmen in wetsuit. Even gestopt met als excuus om mijn schoenveters aan te trekken (in mijn hoofd tenminste. Daarna trok de kramp weg en kon ik op ongeveer hetzelfde tempo doorlopen. Tijdens het lopen nog door 2 mensen gepasseerd. Tijd: 7:46, na het zwemmen + T1 + lopen lag ik 21ste.
T2: Bij binnenkomen parc ferme lag de timing mat. De gemeten tijden door de organisatie waren dus: zwemmen + T1 + lopen = zwemmen, T2 + fietsen = fietsen, T3 + lopen = lopen. Mijn overall tijd was precies dezelfde als die van de organisatie, dus ik hou mijn eigen tijden aan T2 ging ok, weinig spanned: 1:58
Fietsen: Een hele mooie tocht! Dorpjes, bossen, open velden en overal koeien, ponies en ezels, gelukkig bijna altijd langs de weg, en niet erop. Een keertje even in moeten houden voor overstekende ponies. Ook redelijk wat klimmetjes (600m) in totaal, maar nooit meer dan een paar minuten en nooit echt steil. Een lang stuk met veel tegenwind (oefenen voor Almere!). Wel veel bochten, veeroosters, hobbelige wegen. In een afdaling stuiterde mijn bidon met tools uit zijn houder en schoot zelfs de beschermhoes van de garmin edge er bijna af! Niet echt lekker ook als je bij een afdaling het bord ziet: Steep down hills, slow down! We fietsten een grote ronde en een kleine, waarbij de kleine ronde gedeeltelijk weer over de grote rond ging.
Ergens onderweg:
Bij het oppikken van het racepacket vroeg een jongen voor me of de route op de racedag wel gemarkeerd was. Hij kreeg als antwoord dat hij de route moest kennen. Ik had die dag, zoals gepland de route met de auto gereden en op een gegeven moment een afslag gemist en teruggereden. Ik wilde de route zien, wat ik vermoedde dat ik af en toe behoorlijk alleen zou fietsen gezien het aantal deelnemers. Maar tijdens de race fietste ik dus op een gegeven moment ongeveer waar ik misgereden was met de auto, en dacht dus, er komt zo een kruising en daar moeten we naar links. Twee jongens reden 100-150 meter voor me en ik zag er 1 linksaf slaan en 1 rechtdoor gaan...Huh? Daar moeten we naar links, maar er staat geen bord. Iets later komt die ene weer terug. Ik versnelde iets en vroeg of we nog wel goed zaten. Hij zei dat hij dacht dat we daar naar links moesten, maar er was geen bord. De andere jongen zei toen dat hij dacht dat wel wel goed zaten. Samen besloten tot het volgende dorp door te rijden en als daar geen bord stond, om te keren. Nog geen km verder stond er inderdaad een bord en een marshall die ons linksaf dirigeerde. De route die de organisatie als gpx beschikbaar had gesteld was 88.7km, ik had aan het einde 90.1km op de teller. En mijn gefietste route naast de gpx route gelegd, en het verschil zat precies waar die jongen links ging en weer terugkwam. Maar goed, het heeft mijn geen tijd gekost, en nu wel 90km gefietst! Maar als iemand de route uit zijn hoofd had geleerd, of puur op zijn garmin was afgegaan dan had hij daar rustig links kunnen gaan en ruim een km af kunnen snijden (of heeft iedereen een km teveel gefietst?). Bij de lange afstanden moesten ze daar 2x langs.
De hartslag was in het begin hoog, maar de RPE ok. Maar na een uur zakte de hartslag, terwijl de RPE omhoog ging en de snelheid wat omlaag. Genoeg gegeten onderweg, ook genoeg gedronken (ruim 1,5L) en had nog genoeg energie voor het lopen. Ik denk dat het een combinatie was van het nog niet veel getraind hebben van hogere efforts voor langere duur, en misschien ook wat onzekerheid om nog genoeg over te houden voor het lopen aangezien ik ook pas 2 keer een korte brick run heb gedaan dit jaar. Uiteindelijk kwam ik uit op 2:54:32 wat de 31ste fietstijd was en na het fietsen lag ik 27ste.
T3: Weinig enerveren, maar wel even mijn vriendin verteld waar mijn bidon met tools lag. Het lopen was een out and back, dus ze had even wat tijd om hem om te halen . En hij lag er nog toen ze ging kijken. 1:41
Lopen: Het plan was om de eerste 5k (langzaam oplopend) rustig te lopen (rond 5:30/km) en hartslag rond 150 te houden (dat is bij mij laag Z2). Dan kwam een klim van ongeveer 1,5km waarna de rest tot het keerpunt redelijk vlak was met een korte steile afdaling. Het idee was om op de terugweg zoveel mogelijk tijd goed te maken op het geplande schema 5:30/km.
En zo is het ongeveer ook gegaan. Eerste 10k gingen perfect volgens plan. Werd na 3k door iemand ingehaald die vervolgens tot de korte steile afdaling rond 9km op ongeveer 50m voor me liep. Bij die afdaling ingehaald en tot vlak voor het keerpunt samen gelopen. Daarna wat harder gaan lopen, steile klim een stukje gewandeld, en daarna tempo proberen te houden. Laatste paar km toch een paar keer moeten wandelen. Zat erover te tobben om te gaan wandelen toen ik iemand voor me zag, die wilde ik toch wel graag inhalen. Bleek een NL'er te zijn die, toen ik hem aanmoedigde, zei: "nu ben ik niet eens eerste Nederlander". Dat was rond km 18, en dat was toch wat motivatie om wat langer door te bijten en niet gaan wandelen. Maar uiteindelijk toch een paar keer 10 tellen gewandeld (die tempo-hardheid!). Keerpunt deed ik in 1:00:10 en finishte in 1:58:52, dus een negatieve split (al hielp het parkoers daar ook wel mee). Uiteindelijk wel bijna 45 min in Z5 gelopen, dus moest in het tweede deel, ondanks dat dat meer omlaag ging, een stuk harder werken om niet zoveel harder te gaan. Pace was uiteindelijk 5:32 (21,47km) dus maar net boven mijn beoogde doel. Ik had de 38ste looptijd, de middle of the pack zo’n beetje, zoals bijna altijd. Uiteindelijk 29ste (dus maar 2 plekken verloren met lopen dat is wel weer bemoedigend).
Fun fact wat totaal onbelangrijk is: Mijn gemiddelde hartslag, mijn loop cadence en het aantal hoogtemeters waren allemaal gelijk: 168
Eindtijd: 5:27:37
Tevreden: Ja!
Leuke dag gehad? Enorm!
Afgezien? Zeker! Heerlijk!
Kan het beter? Altijd
Verbeterpunten voor Almere: tempo-hardheid. Langere stukken op hogere intensiteit kunnen fietsen en lopen. En ik moet ook meer oefenen op de aero-houding. Nu was het wel ok door de vele klimmetjes, bochten, veeroosters, hobbelige afdalingen etc, maar in Almere moet ik veel langer in de aero houding kunnen liggen! Zadel...dat blijft ook een zorg, heb er hier een hele rits inmiddels (fizik, bontrager, ism's) en geeneen bevalt eigenlijk echt. Zit nu eigenlijk aan een bi-saddle te denken (iemand ervaring mee?).
Komende maanden lekker veel lopen en fietsen en dan knallen in Almere op de halve, zin in!