Onderwerp: Op welke hartslagzones een halve triathlon?
Volgende week ga ik de halve triathlon van Terheijden doen. (2,5 km zwemmen, 80 km fietsen, 20 km lopen) Dit zal de tweede keer worden en ik wil nu een resultaat wegzetten. Ik heb alle puzzelstukjes compleet behalve in welke hartslagzone ik ga racen. Ik zal meer informatie geven zodat jullie mij een advies kunnen geven. Mijn relevante zones zijn: maximum hartslag 184, Zone 5 (>167 hpm) Zone 4 (148 - 166) en Zone 3 (< 147). Ik heb netjes alle lange afstanden in Zone 3 uitgevoerd. En dat was goed te doen volgens de regel dat je makkelijk kunt praten tijdens het sporten. Daarnaast de intervallen die kort maar heftig waren. Ik heb geen powermeter op de fiets. Ik heb alleen een hartslagmeter op mijn horloge. Tijdens het zwemmen heb ik geen feedback op mijn hartslag. Dat vind ik geen bezwaar omdat ademnood de beste feedback is. Zwemmen is sowieso geen punt. Dat gaat mij makkelijk af. Dat betekend overigens niet dat ik snel ben maar ik vind zwemmen geen drama. Als ik alles op zone 3 doe ga ik fluitend finishen. Maar de kans dat ze de finishboog dan al hebben weggehaald is groot. Als ik gelijk naar Zone 5 knal laat zich de uitkomst ook wel raden. Plof en opgeblazen. Vooralsnog is mijn strategie om tijdens het fietsen tot een maximum hartslag van 157 te gaan. Dat is midden zone 4. Of te wel 85% van mijn maximum hartslag. Tijdens het hartlopen wil ik hem tot 166 laten oplopen. Na km 17 of 18 kan ik, als ik daar nog puf voor heb, harder gaan. Wat is jullie strategie en wat zou je mij adviseren?