Doe mij maar een filmpie van de Tsaar ipv een TI-DVD.
Verhaal van HJ over de glijfase klopt inderdaad (mijn versie staat volgens mij ook elders op dit forum). Heb zelf ook een lange glijslag, maar dit is niet het meest efficient in buitenwater.
De truc van het zwemmen is een goede stroomlijning en stuwing. Dit bereik je door een mooie ligging (ben ook geen fan van de diepe TI-ligging) en het optimaal plaatsen van je stuwvlakken: je handen. De stuwing is het meest efficient als deze loodrecht op je zwemrichting is, dus geen S-beweging meer. Naast de stand van de hand is de positie van belang. Niet te dicht bij het lichaam ivm turbulent water en niet te diep, omdat het moment van je schouder dan te groot wordt.
Zowel ligging als de stand van de hand zijn zaken die in theorie redelijk eenvoudig lijken, maar in de praktijk is er vaak veel watergevoel, concentratie en tijd voor nodig om het echt goed onder controlle te krijgen.
Trainen met paddles is lekker voor gevorderde zwemmers (heerlijk een 8x200 s=3' met paddles), maar voor beginners raad ik het niet aan. Probeer eerst het watergevoel te krijgen zonder paddles, bijvoorbeeld met wrikken of door oefeningen als met vuisten zwemmen (waardoor je stuwing van de hand minimaal is en je daarna juist meer stuwing voelt als je normaal zwemt). Pas ook weer op om niet teveel te zwemmen, want onder vermoeidheid verbetert de techniek niet, maar verslechtert.
NB: het na de tijd zonder paddles zwemt voelt altijd dramatisch, totaal geen stuwing, alsof de handen eraf zijn gehakt....