Onderwerp: Langzamer in open water
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met zwemmen in open water ten opzichte van zwembad. Ik ben in het zwembad iets sneller geworden, maar tot mijn frustratie word ik in het open water voorbijgezwommen door clubgenoten die ik normaal tijdens het inzwemmen op 400 meter zeker 2x inhaal.
Volgens mijn Garmin ben ik zo’n 10 seconden langzamer in open water (met wetsuit) per 100 meter. Ik heb er wel een verklaring voor, niet kunnen afzetten, navigeren, stroming, maar je zou toch zeggen dat door de wetsuit dit verschil minimaal is? Voor de clubgenoten die me nu voorbijstreven heb ik ook wel een verklaring, in het zwembad hangen zij ongeveer verticaal in het water.
Toch vraag ik me af of ik misschien iets kan aanpassen aan mijn techniek om ook buiten wat sneller te gaan. Langere of juist kortere slagen. Misschien toch eens overgaan op 1 op 3 ademhaling in plaats van 1 op 2? Of gewoon dieper gaan, want hoewel het hetzelfde aanvoelt is mijn gemiddelde hartslag wel lager met open water zwemmen.
En klopt mijn ervaring of zijn jullie juist sneller in open water met wetsuit aan?