Bij deze mijn verslag. Ik heb genoten! Super weer, super gladde strakke wegen, super organisatie en overall gewoon een hele goede sfeer.
Donderdagochtend vroeg vertrokken vanuit Oxford en was ruim voor het avondeten bij mijn ouders. 's Avonds nog even geoefend met het vastmaken van mijn fietsschoenen met elastiekjes, en het opstappen met de schoenen al op de fiets.
Vrijdagochtend richting Almere. We hadden een kamer gehuurd viavia op ongeveer een half uurtje lopen van de start. Dus vandaar naar de start gefietst. Briefing bijgewoond, en ik vroeg me af hoe ze dat deden als er na de briefing ineens iedereen naar de registratie gaat. Maar dat ging eigenlijk best snel. Goed geregeld!
Aangezien de vriendin van mij coeliakie heeft niet naar de pasta party geweest, al zag het menu er goed uit, maar zelf glutenvrije pasta gemaakt en gegeten bij de mensen waar we verbleven. Op tijd naar bed en redelijk goed kunnen slapen.
's Ochtends mijn standaard witte puntjes met jam naar binnen geschrokt en toen naar de start.
Aangezien we tot 8u in de wisselzone konden planden we om 7u er te zijn en we kwamen ook netjes rond 7u bij de parkeergarage aan. Ook dat was weer top geregeld, 5 euro voor een hele dag parkeren, waar kan dat nog?
Fiets klaargemaakt (eten, drinken, garmin, power meter calibreren, schoenen erop), tassen opgehangen. Het was vrij onoverzichtelijk hoe je bij de startvakken voor het zwemmen kon komen. En we stonden bij de start zo'n beetje nog in de tent. Uiteindelijk een stuk langs de hekken gelopen en over het hek geklommen waar we dachten dat het de 30-34 minuten groep was. Bleek dat een stuk verder het hek gewoon open was en dat daar de 30-34 groep pas begon.
In het begin van het zwemmen dus erg veel mensen ingehaald en de eerste 500m gingen ook snel (7:08). Daarna het stuk tegen de zon in en kon net als de rest dus niet echt zien waar we naartoe moesten. Ik had me ook niet echt in het zwemparkoers verdiept en zwom dus maar achter gespetter voor me aan. Tot ik tegen een kayak aanzwom! Naar links bijgestuurd, tot ik weer bijna tegen een kayak aanzat! Nog weer naar links bijgestuurd en toen zat ik weer goed, maar wel weer tussen een boel langzamere zwemmer, wat vooral even lastig was vlak voor het einde waar je door een soort fuik moest. Werd nog een beetje duwen en trekken daar en toen maar rustig ingehouden en achter een paar anderen blijven hangen. Ik heb geloof ik de hele ronde geen voeten gezien, jammer.
Gehoopte tijd: 33-34 min --> 34:29 (2137m)
T1 ging soepel 6:00 -> 4:20 Kreeg wel erg koude voeten van het lopen over nat tapijt en stenen!
Fietsen: Wat een feest! Ik geloof dat het slechtste stuk weg op de hele route, te vergelijken is met de betere stukken weg die ik hier op mijn fietsrondes tegenkom. De zon scheen, er was nauwelijks wind, het IJsselmeer en Flevoland lagen er mooi bij, en zo'n lint met fietsers op de dijk en door de polders was prachtig om te zien! Nog geprobeerd wat vogels te kijken in de Oostvaardersplassen, maar daar had ik het toch te druk voor. Even nog gestopt om iets van mijn voorwiel af te halen, die begon te tikken en kreeg het er fietsen niet vanaf. Bleek een lipje van een gelletje te zijn en gelukkig niet iets scherps.
Zag na de eerste rotondes iemand teruglopen en dat was waarschijnlijk Kempenaer .
Op de dijk ergens zag ik ineens een bib voor me met 'sportkunstenaar' dus groette ik Louise even
En op een gegeven moment reed er een motor even naast me toen ik alleen reed en ik stak mijn duim op. Het jurylid was een vrouw, dus ik dacht dat dat Hedcandy kon zijn. Op zich heb ik weing gestayer gezien. Op een gegeven moment was ik net uit een groepje gezakt met mensen waar ik al een poos mee op reed en die reden vrij dicht op elkaar en een motor reed er een paar minuten naast maar gaaf geen blauwe kaarten. Ik geloof ook niet dat er in die 'groep' gestayerd werd. Wel viel het me op dat er meer gestayerd/op het randje gereden leek te worden naarmate mensen mij harder voorbij kwamen. Als er iemand mij hard voorbij kwam, dan kwamen er vaak meer.
Op een gegeven moment stonden er nogal wat vrachtwagens op de andere kant van de weg en een weg rechts. Ik denk dat die bezig waren om een veld leeg te halen. Geen last van gehad, maar ik vroeg me af hoe ze dat op gingen lossen.
Ik had een wattage van 220-230 voor ogen, en dat heb ik ook wel redelijk vaak voor mijn ogen gezien, maar meestal zat ik eronder. Ik kwam uiteindelijk uit op 196/200. Redelijk constant dus. Hartslag en gevoel waren goed, wattage misschien iets lager dan gehoopt, maar ik heb nog nooit zo snel gefietst, zelfs niet in sprint of olympic distance triathlons, 35.1 km/ gemiddeld! Een diepe buiging trouwens voor de 38.3 van Macer!
Mijn bi-saddle zadel zat lekker, kan nog wel iets beter denk ik, maar veel fijner dan welke van mijn vorige zadels, ondanks dat ik er pas een uur of 6 op had gezeten voor de wedstrijd.
Fietsen gehoopt 2:40-2:45 --> 2:37:27
T2: weinig enerverend, lekker op een stoeltje gezeten om mijn schoenen aan te doen
6:00 --> 3:46
Lopen: Te enthousiast van start, en daar later voor betaald. Eerste km in 4:37, en dat is veel te snel voor me. De vriendin ui Zwitserland zat inderdaad met zwemmen iets achter en haalde me bij het fietsen na 21km al in en verdween snel uit het zicht. Toen ik uit T2 kwam liep ze vlak voor me en probeerde er even bij te komen, tot ik doorhad dat 4:00/km liep. Dat kan ik helemaal niet, dus snel gas teruggenomen. Op zich was de hartslag ok, maar de benen voelden niet fris. Tot km 12-13 ging het nog wel, maar in de laatste ronde alle aid stations doorgewandeld. Kreeg ook behoorlijk last van mijn voeten, maar bij het wandelen nam dat elke keer snel af, dus dat was ook wel welkom. De laatste kilometer kon ik nog redelijk versnellen, maar mijn hartslag laat zien dat ik dat ook niet heel lang had vol kunnen houden.
Lopen gehoopt 1:48-1:50 --> 1:54:18
Overall gehoopt 5:13-5:21 --> 5:14:19
De verzorging na de finish was echt top! Ik heb me tijdens de wedstrijd bijna precies aan mijn voedingsplan gehouden. Vlak voor het zwemmen een gel (met water), tijdens het fietsen elk kwartier een hap van een energie reep. Had 4 repen mee (62 gram carbohydraten elk) en had er 3,5 op + een gel vlak voor het einde van het fietsen. Met lopen elk half uur een gel, maar de laatste heb ik ingewisseld voor cola bij de aid stations (daarvoor alleen water). Op de fiets verder electrolyten in de aero bottle en water in een bidon op het frame. Bij elkaar ruim 2L gedronken op de fiets.
Maar bij de finish had ik inees honger. Dus ik heb me volgestopt! Chips, boterham met ham, boterham met zalm, bak fruit met yoghurt, tros druiven en nog een bord patat met frikandel en een paar colaatjes
Wat betreft die vriendin van mij:
Zij zal ongeveer hetzelfde zwemmen als ik denk ik, fietst een stuk harder en loopt een stuk harder. Vorig jaar had de eerste vrouw in haar agegroup 5:07:31 (en nr 2 5:07:39...ai) maar ik denk dat zij een goede kans heeft om onder de 5u te gaan.
Die zwom inderdaad net achter me (20 sec), deed bijna 1,5 min langer over T1, maar haalde me na 21km op de fiets al in. Fietste uiteindelijk niet heel veel sneller (2:35), maar liep, zoals verwacht veel sneller (1:38) en kwam daarmee op 4:58 en 2e in haar agegroup.
Ikzelf moet toch echt wat beter gaan lopen. Zwemtijd was de 282ste, fietstijd de 440ste en de looptijd de 621ste. Ik haalde op de fiets wel meer in dan ik ingehaald werd, maar dat waren vooral deelnemers van de hele. Bij het lopen was vooral de eerste ronde deprimerend, ik werd alleen maar ingehaald. De laatste ronde, met veel deelnemers van de hele op het loop parkoers lag het tempo me beter.
Ik heb de hele dag genoten en het was super georganiseerd allemaal.
Een paar puntjes toch ter verbetering.
De app: de challenge app heeft nog steeds veel in te halen op de ironman app, maar is al heel wat verbeterd. In ieder geval de rabobank challenge Almere app. Wel was de tijdswaarneming niet op orde. Schijnbaar was er nogal een verschil met waar de tijdswaarneming matten lagen, en waar ze hadden moeten liggen. Ik kreeg van verschillende mensen de opmerking dat ik nogal wisselvallig liep. 4:00/km, dan weer 6:00/km, terwijl ik de eerste anderhalve ronde redelijk rond de 5:00 liep.
Ik checkte ook in de app na de finish hoe de sportkunstenaars het deden en toen vroeg ik me inderdaad ook af of Louise uitgestapt was want het leek of die nog in haar eerste rond zat.
De controle bij de checkout van de tassen was wel heel miniem, je kon eigenlijk zo met tassen naar buiten lopen.
Ik zou graag zien dat de fietsers die met de koplopers meefietsen ook op hun rug iets hebben wat aangeeft met wie ze meefietsen (eerste vrouw LD, eerste vrouw MD enz). Ze hebben dat voorop hun fiets, maar als deelnemer zie je dat niet. Ik zou ze graag aanmoedigen, maar nu komt zo'n fietser voorbij en weet ik meestal niet wat er voorbij gaat komen (er komen bijvoorbeeld ook snelle agegroup mannen voorbij met de pro vrouwen).
En mijn vriendin vond het vreemd dat er heel veel bombarie werd gemaakt voor de winnaar van de MD bij de mannen (rook, vuurwerk, golden ribbons) maar niks bij de vrouwen (maar misschien werden ze verrast met de finish door de tijdwaarneming).
Hopelijk volgend jaar een halve onder de 5 uur!