... en weer een boek verder, dus weer een leesverslagje.
Ik kreeg een tijdje terug een mail van Ardy Felius, die vermoedde dat ik wel geïnteresseerd was in zijn boek De Hemel, de Hel, de Triathlon omdat hij, net als ik, afgelopen jaar op z'n 50e een Ironman heeft volbracht - en daar over heeft geschreven, dus, al blijft het bij mij bij een weblog. Nou, dat boek wilde ik dus inderdaad wel lezen. Het is vorige week verschenen.
Vanwege die 'verwantschap' had ik lol in het boek, maar afgezien van die paar feiten herken ik mezelf totaal niet in het verhaal, want hij is een heel andere sporter dan ik. Ik had al meteen begrepen dat het bij hem echt helemaal zeker bij 1 Ironman zou blijven (ik ben daar nog niet uit), want hij heeft zijn knieën verrot gesport: versleten, niet meer op te lappen.
Zo ongeveer vanaf pagina 1 is hij dan ook non-stop bezig met te vaak, te veel, te lang en te hard trainen. Met de ene overbelastingsblessure na de andere. Door te sporten met pijn. En dan lang niet kunnen trainen en dan toch op het laatst nog even vol gas geven om toch aan een evenement mee te kunnen doen. Met zichzelf nauwelijks rust gunnen. Met ondanks al versleten knieën en ouder worden per se naar dezelfde tijden en snelheden blijven streven als vroeger.
Enzovoort, enzovoort. En met dat ook allemaal weten van zichzelf, maar dat afdoen als erbij horende eigenwijsheid, nodig om tot die prestaties te kunnen komen. Tsja.
De belangrijkste passage staat wat mij betreft dan ook op p. 139:
Maar 'weten' en 'er naar handelen' zijn twee verschillende begrippen. Eigenwijs en er niet aan toe willen geven, dat is de boosdoener. Er van leren... vergeet het maar. En ach, ik heb het al eens eerder gezegd, waarschijnlijk is dat ook een stukje karakter wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. De een noemt het karakter en de ander noemt het dom. Het is allebei uit te leggen. Ik snap namelijk best dat mensen het dom vinden als je volledig bewust bezig bent om je knie structureel helemaal naar de klote te lopen. Zij hebben gelijk. Maar ik heb ook gelijk! En het is mijn leven.
Dat laatste is zo, natuurlijk. Maar ik vind het dom inderdaad, en 200 pagina's domheid wat te veel van het goede, al heb ik het wel uitgelezen. En hij presteert wel, dat is zeker zo - veel beter dan ik, dus ik zal wel karakterloos zijn (;
Wat ik net zo dom vind - het boek is in eigen beheer uitgegeven, en in de quote hierboven zitten voor de kritische taalliefhebber al een paar foutjes, nou, het boek wemelt ervan, ook van d/t-fouten en ontbrekende -n'en bij meervoud en rare afbreekstreepjes waar ze niet horen, enzovoort, op elke pagina wel een paar. Tsja, het boek heeft een mooie harde kaft, maar dat je dan niet naar je spelling laat kijken voordat je het laat drukken... dan ben je, opnieuw, een heel ander mens dan ik!
Als je fouten niet zo erg vindt en zo'n verslag van een sportief leven en toewerken naar een groot doel leuk vindt, dan is het misschien wel wat. Website: http://triatfifty.nl/product/hemel-hel-triathlon/
Louise