Welkom! Mooi doel, volgend jaar een halve.
Met zo'n trainingsschema is het denk ik wel goed om je te realiseren dat elk schema een soort experiment is. Goed trainen is heel erg individueel, dus wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Zelfs als een trainingsmethode 'bewezen' goed is, geldt dat weliswaar voor een meerderheid, maar niet voor iedereen. En dat is hetzelfde met schema's van internet of uit boeken, en in principe ook voor een schema van een trainer, al kan die wel helpen inschatten welke aanpak voor jou mogelijk het beste kan werken.
Maar dan is het een kwestie van: aan de slag gaan, en een stevige vinger aan de pols houden op de korte (is het leuk, te doen, herstel je goed?), middellange (boek je de gewenste/verwachte/gehoopte progressie?) en lange (bereik je je doelen? heb je genoten?) termijn, en telkens zo nodig bijsturen en aanpassen.
En verder sluit ik me ook aan bij Linda:
LindaRotterdam schreef:Wel moet je enige ervaring hebben om te weten wat de juiste intensiteit, tempo of hartslag is. Daarvoor helpt het wel om eerst eens met een coach te trainen.
Dat lijkt mij ook, ja, of in elk geval: de valkuil van op eigen houtje trainen is wel dat je vooral in het middengebied traint (je lange werk te hard, je korte werk te zachtjes), wat de slechtste verhouding heeft tussen blessurerisico enerzijds en progressie anderzijds. Daar uitblijven, dat vergt wel ervaring, kennis en discipline. Kan ook zonder trainer, maar dan moet je je er wel in verdiepen.
Groet,
Louise