Ik kan sinds vorige week twee bijzondere loopjes toevoegen, allebei op Sint Maarten! Ik was daar voor werk, maar had ook voldoende vrije tijd om het eiland te verkennen, met woensdag en donderdag vrij. We (mijn man was mee, die had helemaal vakantie) hebben twee keer gelopen, allebei de keren na mijn werkdag.
Lopen is er nog best lastig, want overdag vond ik het te heet (>30 graden, sterke zon), en als de zon onderging, was het gauw donker (straatverlichting is er niet meer sinds orkaan Irma) en spitsuur en dus knetterdruk. Verkeer is er een groot probleem, het staat dan op het hele Nederlandse deel van het eiland bumper aan bumper te ronken en te walmen.
De eerste keer lopen, maandag, was in het donker grotendeels langs de weg, dus in de uitlaatgassen. De weg c.q. het voetpad is ook niet allemaal even effen, dus dat was oppassen. Niet relaxed, en mogelijk ook niet gezond - ik kreeg er hoofdpijn van. Maar het was wél mijn eerste tropische duurloop ooit!
De tweede keer, vrijdag, hadden we betere info en waren we iets vroeger. We zijn toen naar en over trails gelopen - er is een klein stukje met een prima onderhouden trailnetwerk, steil tegen de berg, tussen de bomen. Dat was pittig door het hoogteverschil en ik had er helemaal geen geschikte schoenen voor bij me, maar het was wel erg leuk - het barstte van de vlinders. Grappig detail: op dat trailnetwerk steek je de Nederlands-Franse grens over. Dat kan maar op één eiland!
We hebben er ook nog gefietst, gewandeld en bijna elke dag in zee gezwommen, dus het leek ook wel een soort trainingskamp. Er is ook een uitstekende sportzaak, TriSport, goede fietsen gehuurd, veel informatie gekregen, o.a. over die trials. Erg lekker gehad, werk ging goed, en ik vond het ook heel interessant om Sint Maarten te leren kennen!
Louise