ic3d schreef:Ik ga het ook eens overwegen. Ik heb drie borstcrawlcursussen gedaan bij de KNZB. Eerst basis, een jaar later gevorderd en het jaar daarop gevorderd+. Vervolgens nog een zwemanalyse laten doen. Aan de gevorderde cursus en de vergevorderde cursus heb ik eigenlijk niets gehad. De zwemanalyse enigszins, maar weinig. Daarna nog twee open water cursussen gehad, maar dat scheelde ook niets. Ik sta nu zo'n 2.5 jaar stil qua snelheid.
Héééél herkenbaar... ik heb ook nutteloze cursussen gedaan en zwemanalyses die alleen op korte termijn hielpen, daarna zakte het weer weg. En weinig effect van trainen - niet te vergelijken met de andere twee sporten. Ik stond ook op het punt het kluitje in het riet te gooien en terug te gaan naar een soort minimum, de hoop op te geven dus om nog sneller te worden.
Ik doe nu nog één poging in de vorm van de Powerstroke-cursus van TriExperience. Het is nog te vroeg om te weten of ik er sneller van word, maar in elk geval leer ik wel heel nieuwe dingen - en dat laten m'n spieren me ook voelen, dus ik train ook wel kracht bij. Het is drie maanden, met om de week een les, ik denk dat dat sowieso beter werkt voor mij dan een eenmalige analyse. Plus dat de aanpak voor mij goed werkt: gestructureerd, veel uitleg, andere oefeningen dan ooit eerder.
Verder kan ik wat de vorige twee zeggen bevestigen: focus op techniek, dus altijd zorgen voor technisch goed blijven zwemmen. Dan maar rustiger, minder omvang en korte intervallen inderdaad.
Louise