Zou inderdaad kunnen zijn dat je te intensief traint - 80/20 is een gulden regel, wat wil zeggen: 80% van de tijd laag intensief (en dat zal 'trager' zijn dan je lekker vindt) en 20 % juist hoog intensief, en dat mag deels best heel hoog zijn, in de vorm van intervallen. En op die getallen kom je uiteindelijk (ongeveer) uit, met in het begin van de opbouw meer focus op lang en rustig en later meer op de intervallen - maar altijd allebei.
Het kan verstandig zijn om je trainingszones uit te laten zoeken (hartslag, vermogen, tempo) en misschien zelfs om je een tijdje te laten begeleiden, om te leren trainen.
rdlk schreef:Bij het zwemmen zal ik ook maar gaan beginnen met langere stukken op een lager tempo. (500 en 1000 m’s i.p.v. 50, 100 en 200m intervallen)
Net bij zwemmen ligt het weer een beetje anders omdat daar techniek altijd voorrang moet hebben, en die gaat bij lange intervallen nogal eens verloren. Rustig hoeft daar niet per se heel lang non-stop achter elkaar te zijn.
Friel is best ingewikkeld, ja, en ook wat, uhm, nouja, in de ogen van sommigen is het achterhaald/ouderwets, maar het is wel degelijk. Maar wel lastig om de vertaalslag te maken naar je eigen situatie.
Mijn ervaring met trainen opbouwen en blessuregevoeligheid dan nog: groot verschil tussen hardlopen en de andere twee sporten: met hardlopen moet ik echt voorzichtig zijn. Ben paar jaar terug gaan trainen volgens de souplessemethode, waarbij ook techniek voorop staat en je veel intervallen loopt (1000-400-200-100m) maar met lang herstel ertussen en hard maar niet tot het gaatje. Dat gaat bij mij wel goed - ik train minder zwaar dan daarvoor en heb vorig jaar wel een PR op de 15 km gelopen (op m'n 53e en na 10 jaar hardlopen). Voorheen trainde ik - achteraf gezien - te zwaar: zowel te veel omvang als te intensief.
Heb nog steeds wel af en toe een pijntje overigens, net ook weer: binnen een week twee crossen gelopen op schoenen die daar niet geschikt voor zijn, geïrriteerde pezen onder allebei m'n voeten. Mezelf duidelijk overschat, hahaha! Nouja, bijna beter alweer.
En ja, ik train zeker planmatig. Had nog voordat het bekend werd dat gepolariseerd trainen al voor mezelf uitgevonden op de fiets, dus ik zweer bij lange, rustige duur, vind ik heerlijk ook, en daarnaast stevig intervallen. Mijn fietsen is zo wel het meet 'maakbaar' van de drie sporten, daar zit m'n talent ook meer.
Maar het is zeer zeker individueel: goed trainen ziet er voor iedereen anders uit. Daar kun je het best dus mee experimenteren, om uit te zoeken wat voor jou goed werkt.
Louise