Onderwerp: Overslagpols vs. Maximale lactaat steady-state
Goedeavond,
Momenteel ben ik even een boekje aan het doorbladeren over trainingen. Dat is geschreven door Paul van den Bosch en dat schijnt geen flapdrol te zijn.
Nu lees ik daar het volgende:
Opmerking: de overslagpols
Er heerst nogal wat verwarring omtrent het begrip overslagpols. Met overslagpols wordt hier de hartslag bedoeld die op de grens ligt tussen de aerobe energievoorziening en de anaerobe energievoorziening. Trainen rond de overslagpols is dus trainen in de aerobe-anaerobe zone. Deze trainingen zijn zeer effectief om de uithoudingsgrens te verleggen, d.w.z. om te kunnen presteren met hogere intensiteit zonder 'in het rood' te gaan.
De overslagpols mag niet verward worden met de maximale lactaat steady-state. De maximale lactaat steady-state verwijst naar de maximale inspanningsintensiteit die volgehouden kan worden zonder dat er tijdens deze inspanning een stijging van het melkzuurgehalte in het bloed valt waar te nemen.
Als ik deze twee begrippen niet met elkaar mag verwarren dan zou er dus een verschil in moeten zitten... een wezenlijk verschil. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is? Ik heb al even gezocht en door verschillende mensen wordt gesuggereerd dat de twee begrippen nauwelijks verschil maken. Edoch, waarom zou deze slimme man dit verschil dan in zijn boekje aanstippen? Kennelijk is het van belang.. maar hij geeft niet aan wat het verschil is en waarvoor het van belang is... wat suggereert dat het verschil er niet toe doet...