Ik graaf dit onderwerp even op voor een heuglijk feitje: ik heb vandaag op de dag af al twee jaar niets te klagen over verkoudheid. Rond 10 februari 2020 werd ik voor het laatst verkouden. Voor mij is dat heel bijzonder: vaak, lang en heftig verkouden zijn noem ik wel de gezondheids-story-of-my-life. Twee jaar niet verkouden zijn, als je me dat toen had verteld, had ik het niet kunnen geloven.
Het komt natuurlijk door alle social distancing en extra hygiëne. Ik denk dat vooral het thuiswerken een grote rol speelt, want in mijn normale werkende bestaan pre-corona zag ik een paar keer per week groepen, met handenschudden (ga ik niet meer doen, neem ik me voor), in airco (kunnen mijn luchtwegen slecht tegen), in combinatie met soms druk OV. Dat is allemaal al twee jaar nauwelijks zo: ik doe mijn werk bijna uitsluitend online. Dat vind ik soms bere-saai, maar het heeft ook voordelen.
Het maakt bijvoorbeeld ook dat ik nu al heel lang probleemloos kan trainen (ook geen blessureleed). Ik mis anders echt elke winter anders wel een zwikje trainingen door die verkoudheden.
Covid heeft me dus ook nog niet weten te bereiken. Met de mogelijke versoepelingen heb ik geen idee hoe lang het zo allemaal gaat blijven qua virussen, maar deze twee jaar heb ik in elk geval binnen!
Louise