Onderwerp: Hartslag piek
Goedenavond,
ik wil graag de volgende situatie bij jullie voorleggen:
tijdens het hardlopen en fietsen is er een omslag moment waarop mijn hartslag bij dezelfde intensiteit en omstandigheden ineens omhoog schiet naar 190-200+ slagen per minuut. Zoals hiervoor gezegd blijven de condities hetzelfde en zit er ook geen opwaartse trend in. Van het 1 op het andere moment gaat een soort van de schakelaar om en schiet de hartslag met een verticale lijn omhoog. Wat ik persoonlijk nog frappanter vind is dat na het omslagpunt deze hoge hartslag voor een lange periode vol te houden is en het geen extra lichamelijke effecten heeft (bijv. zware ademhaling, verzuring, etc.)
Ik ben 192, weeg rond de 100kg maar in een gezonde conditie (geen overgewicht, voornamelijk spiermassa echter niet kurk droog), ik voel me verder goed, heb geen klachten en ben redelijk tot goed getraind. Ik gebruik ook een hartslagband (Garmin Tri en heb ook een tijdje de Wahoo Tickr gebruikt). In rust is mijn hartslag normaal en bij overige inspanningen (traplopen, fitness, etc.) is de hartslag in lijn met wat het ongeveer zou moeten zijn voor die inspanning.
Het moment dat de hartslag omhoog schiet is ook elke keer anders. Bij binnen en buiten fietsen zit ook een verschil, binnen op de spinning fiets heb ik er geen last van.
Bijgevoegd een printscreen van mijn hardlooptraining gisteren en mijn fietstraining van vandaag.
Ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft en of er tips zijn hoe ik dit kan voorkomen.
Als er aanvullende info nodig is hoor ik het graag!