Sinds dit jaar heb ik een soort gelijke afwijking in mijn hartslag als BMillerW. Bij zware intensiteit kan mijn hartslag in een aantal seconden naar maximaal springen. Maximaal is die een paar seconde en valt dan weer terug. Waarna dit patroon zich herhaalt.
@BMillerW: Had jij nog uitgezocht wat de oorzaak bij jouw was?
Tijdens mijn 1e triathlon(Terneuzen) van het jaar gebeurde het voor het eerst tijdens het fietsen. In 20 minuten tijd was de een keer of 20 gestuiterd. Tijdens het hardlopen kwam ik het ook voor. Ik ontdekte het pas achteraf, tijdens de race niets gemerkt. Behalve dat ik minder kon leveren dan verwacht.
Uit onderzoeken bij de cardioloog kwam niets. Hij dacht aan boezem fibrilleren. Ook kreeg ik nog een vurig betoog van de cardioloog dat je boven de 50 niet mag duursporten...
Wel ben ik blijven trainen alleen voornamelijk in de Z2/Z3 zones. Ook voorzichtig een wedstrijdje meegepakt. Tijdens een FTP test had ik het weer, maar minder heftig. Naar aanleiding daarvan een inspanningstest bij de sportarts gedaan. Resultaat weer niets vreemd. Hij dacht aan overtraining.
Na die test nog een aantal triathlons meegedaan, die gingen allemaal goed. Wel mijn intensiteit lager gehouden dan normaal. Alleen tijdens de laatste(Zierikzee) was het tijdens het lopen weer terug. Weer niets gevoeld.
Aangezien ik nu de oorzaak wel eens wou weten heb ik een holteronderzoek gedaan. Met de holter aan heb ik een FTP test gedaan, met een 5k voluit hardlopen erachteraan. Gelukkig trad het nu ook op. Vorige week kreeg ik de uitslag, het signaal was tijdens de test niet goed. Waarschijnlijk door de trillingen van mijn lijf. Dus nog geen uitsluitsel.
Het lijkt erop dat als ik in een zware inspanning zit en er een schepje bovenop wil doen, dat die dan van slag raakt. Zeg maar in je Z4 inspanning naar Z5 gaan of Z4 lang vasthouden. Het zijn allemaal korte pieken en komen meerder keren voor. Net zo lang totdat de intensiteit daalt dan wordt die weer gewoon.
Zijn er hier mensen die dit bekend voorkomen? Of een manier weten om de afwijking vast te leggen?