Onderwerp: koolhydraten rekenen
Ok misschien een blonde vraag, maar ik kan nergens het antwoord vinden:
Voor een triathlon, MD of FD, heb je minimaal 60g koolhydaten per uur nodig en max 90 (als je Jan Frodeno bij wilt houden), daarboven gaat je systeem over de huppel. Is natuurlijk een gemiddelde maar goed, laten we nu even uitgaan van die 60 ... voor een 6 uur finish betekent dat dan 360 gram, so far so good.
Nu komt de grote variabele: telt je ontbijt op deze dag mee? Zo ja, hoe? Als ik daar 60gram in stop, heb ik dan dus nog maar 300 gram in de wedstrijd nodig? Wat dan neerkomt op 50g per uur?
En wat doe je met de tijd tussen ontbijt en feitelijke start? In een Ironman met wat reistijd, een verplichte vroege verzameltijd en een heule lange rolling start heb ik wel eens een "gat" gehad van bijna 4 uur. Ontbijt dan uitstellen en nuttigen in een startvak is ook zo wat ... en zie ook ook weinigen doen eigenlijk...
Begin je dan op nul? Of max met een gel of zo voor het zwemmen en moet die 360 gram er voor de volle bak tijdens fietsen en lopen in? Dus dan ineens ca 70 gram per uur?
Of moet je die uren gewoon meetellen en heb je dan dus 10x60 = 600 gram aan koolhydraten nodig?
Just wonderin ...
Grtz
D.