Onderwerp: Ervaringen met plant based diet?
Ik vroeg me af of er hier ook triatleten zijn die een plantaardig dieet er op nahouden?
Na mijn blessure ben ik weer gestart met trainen, met ups en iets meer downs, en samen met mijn vriendin nu ook bezig met bootcamp (voor de leuk en voor de spieropbouw). De trainer/PT verbind daar ook een eetschema aan en die is koolhydraatarm ingesteld. Ik kende dit niet heel goed en ben een beetje gaan zoeken en zo kwam ik ook weer op oa de Netflix docu The Game Changers. Hierin gaat men heel diep in op een plant based diet (weet niet zeker of dat 1-op-1 gelijk is aan veganistisch eigenlijk) en hoe dit sporters kan helpen.
Omdat ik met het eetschema van de PT ook meer groentes eet dan de laatste jaren en ook duidelijk verbetering merk in mijn gestel, kracht etc bracht dit mij aan het denken. Een aantal jaren geleden ben ik van 100+ kg afgevallen naar 78 kg in een relatief korte tijd. Destijds minderde ik ook op het eten van vlees/vis en begon meer groenten te eten. Destijds was ik ongeveer net zo fit als vorige zomer (voor mijn blessure) alleen wel afgetrainder (voor het eerst in mijn leven). Afgelopen zomer was ik 83-84 kg ongeveer, momenteel 90-91.
Ik wil me hier eigenlijk wel verder in verdiepen en het wellicht ook eens echt proberen. Echter... heb ik een vriendin die voor veel groenten/vers voedsel allergisch is. Dit betekent dus apart van elkaar koken/eten. En koken/eten is wel een momentje samen zeg maar. Dus voordat ik hier toe over wil gaan ben ik benieuwd naar ervaringen.
Uiteraard kun je ook uit groente en fruit een hoop koolhydraten halen, en die heb je nodig voor duurvermogen. Maar kun je er ook genoeg uithalen? Eiwitten weet ik haast zeker dat je er genoeg uit kunt halen. Maar hoe zit dat met vetten? En af en toe wel een stuk vlees/vis om jezelf te belonen/kietelen?