Onderwerp: Hallux Valgus
Heeft er iemand hier net zoals ik hallux valgus? Ik heb het al sinds mijn kindertijd, ik herinner me dat ik als 11 jarige mijn knobbel op de voeten al zat te masseren met olie want dat zou helpen het zachter te maken en scheefgroei te voorkomen. Dat is helaas niet gelukt. In het verleden heb ik er ook veel pijn aan gehad maar dat is al een hele tijd weg. Rechts is de scheefstand van de grote teen behoorlijk, ik kan er tot nog toe nog wel alles mee doen maar omdat ik ouder word ben ik bang dat het op den duur toch erger word. Mijn moeder kan bijvoorbeeld haar voet erdoor niet meer goed afwikkelen bij het lopen en krijgt daardoor ook last van hielspoor. Dat komt dus door de scheefstand van de grote teen.
Op internet lees ik geen geweldige oplossingen. Er zijn allerlei siliconen dingen op de markt die je in je schoen kan dragen, maar daar ga je weer van zweten en dat gaat irriteren of levert huidirritaties op. Of gaat kapot tijdens het sporten. Of drukt juist je kleine tenen opzij zodat die ook scheef gaan staan. Operaties zijn er ook maar die zijn niet altijd succesvol en bovendien mag je dan 6 weken niet lopen...met het risico dus dat je er niks aan hebt.
Ik loop vrijwel altijd op sport- of wandelschoenen, andere schoenen zitten me niet comfortabel. Het is erfelijk, mijn moeder en mijn oma hadden het ook. Ondanks dat ik er nu niet veel last van heb behalve dat het niet fraai is ben ik een beetje bang dat ik in de toekomst er wel meer beperkingen door ga krijgen. Misschien heeft iemand hier een goed advies wat te doen, of niet te doen.