Zolang er geen veilig en goedwerkend vaccin is en voldoende mensen zijn gevaccineerd vrees ik dat grote evenementen met veel mensen niet doorgaan, of zonder of met veel minder publiek doorgaan.
Verschillende vaccins laten totdusver bemoedigende resultaten zien. Het Oxford vaccin wordt veilig geacht (en ik ben er vrij zeker van dat ik in de treatment groep zat, gezien sommige bijwerkingen die ik had daar normaal waren, maar vrijwel niet voorkwamen in de controle groep), het Moderna vaccin (in de VS in samenwerking met NIH) is ook veilig geacht (wel meer bijwerkingen dan Oxford vaccin). In de UK zijn inmiddels 5000 mensen gevaccineerd, maar dat is nog te weinig om de werking ervan te testen. Trials zijn ook begonnen in gebieden waar het virus veel heerst nu (Zuid Afrika en Brazilie). Hopelijk is tegen September/Oktober duidelijk hoe effectief het is, en is er dan ook meer duidelijk hoe lang het werkt.
Het Moderna vaccin wordt nu aan 30.000 man gegeven in de VS (die slaan fase 2 over, van een test met 45 man, naar een met 30.000. Er was wel een iemand onder de 45 bij wie de test gestopt was vanwege uitslag die gerelateerd was aan het vaccin).
Een Chinees vaccin van CanSino wordt inmiddels ook uitebreid getest onder Chinese militairen.
Het zijn ook 3 heel verschillende vaccines. Die van CanSino is een klassiek doodgemaakt virus-vaccin. Die van Oxford is een gemanipuleerd adenovirus van chimpansees, en die van Moderna is een messenger RNA vaccin, de eerste in zijn soort. Het grote voordeel van het Moderna vaccin is is dat er veel minder van nodig is en er het dus ook veel sneller voor een grote massa geproduceerd kan worden.